Artykuł sponsorowany

Budowa roweru górskiego. Najważniejsze cechy konstrukcyjne

Budowa roweru górskiego. Najważniejsze cechy konstrukcyjne

Rower MTB – czyli popularny rower górski – to sprzęt wprost stworzony do podróżowania po wymagającym, wyboistym terenie. O jakości jednośladu świadczą jego wyjątkowe cechy konstrukcyjne.

Profil ramy

Większość rowerów MTB posiada ramy o specyficznym, niskim profilu. Nisko osadzona rama wymusza na rowerzyście przyjęcie pozycji przesuniętej nieco ku przodowi. Taki układ znacząco ułatwia poruszanie się w górzystym terenie i gwarantuje większą stabilność podczas dynamicznych zjazdów.

Grube opony

Opony klockowate w rowerze górskim są grubsze, niż w jednośladzie przeznaczonym do jazdy miejskiej. Szerokość powyżej 2" sprawdza się nawet na trudnej, kamienisto-ziemistej nawierzchni. ,,Grube ogumienie zapewnia duży komfort podróżowania, mniejszą odczuwalność nierówności, a także niższe prawdopodobieństwo utraty równowagi i przebicia dętki” – komentuje ekspert Pro-Bike, wrocławskiej sieci sklepów rowerowych.

Duża ilość przełożeń

Rower MTB powinien gwarantować elastyczną kontrolę tempa jazdy, niezależnie od pokonywanego terenu. W rowerach górskich, najpopularniejsze są kasety z zakresami przełożeń 11-34, 11-32 oraz 11-28. Takie zakresy pozwalają pedałować z dużą mocą na płaskich odcinkach (bądź spadkach), a także z małą, na stromych podjazdach.

Widelec amortyzowany

Widelec amortyzowany, czyli amortyzator rowerowy przedni, powinien zapewniać dobre tłumienie drgań i komfort podczas jazdy na wzniesieniach. ,,Do zwykłych podróży turystycznych, spokojnie wystarczą rowery o średnim skoku, wynoszącym ok. 80-100 mm. Modele z amortyzatorami o skokach wyższych, są przeznaczone raczej dla profesjonalistów i wyczynowców” – informuje specjalista Pro-Bike.

Hamulce tarczowe

Tarcze hamulcowe w rowerach górskich jeszcze kilka lat temu stanowiły miły dodatek. Dziś to niemal standardowa część wyposażenia. Na korzyść obustronnych hamulców tarczowych (montowanych z przodu i z tyłu) przemawia wyjątkowa siła hamowania, niewrażliwość na warunki atmosferyczne i mniejsza uciążliwość eksploatacyjna. Dzięki nim, jazda rowerem jest bezpieczniejsza, niż kiedykolwiek wcześniej. A przecież na tym głównie nam zależy.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz