Artykuł sponsorowany

Wygoda ze sportowym zacięciem

Wygoda ze sportowym zacięciem

Miłośnicy motoryzacji od lat spierają się na jej temat, dzieląc się na dwa obozy. Skrzynia biegów – automatyczna lub manualna – to dylemat każdego, kto planuje zakup nowego samochodu. Przeciwnicy automatycznych przekładni twierdzą, że cechuje je duża awaryjność, a koszty serwisowania są bardzo wysokie. Ponadto, według nich, taki typ skrzyni biegów to rozwiązanie dla wygodnych ludzi, których trudno nazwać pasjonatami motoryzacji. Czy na pewno mają rację?

Banalny nie oznacza nudny

Automatyczne skrzynie biegów były obiektem pożądania już w XX wieku, kiedy to podjęto pierwsze próby ich skonstruowania. Były one jednak zawodne i nie przypominały dzisiejszych przekładni. Popularnie nazywane automatami, pozwalają kierowcy na korzystanie jedynie z pedałów gazu i hamulca. Jest to zdecydowane ułatwienie, bowiem użytkownik takiego pojazdu może się skupić wyłącznie na drodze – nie musi zastanawiać się nad zmianami biegów i wciskaniem pedału sprzęgła. Optymalizuje to również pracę silnika, zmniejsza obciążenie, dzięki czemu możemy się cieszyć jego dłuższą żywotnością. Wbrew błędnej opinii, skrzynie automatyczne nie należą do awaryjnych konstrukcji. Wręcz przeciwnie – są praktycznie bezobsługowe i służą użytkownikowi przez wiele lat. Regularne przeglądy pomagają w utrzymaniu najlepszej kondycji takich przekładni. Pomaga w tym firma Mustang Trading Paweł Kowalski, która od lat zajmuje się serwisem automatycznych skrzyń biegów. Dzięki kontroli technicznej działają one płynnie i bezawaryjnie w każdym zakresie obrotów silnika. Oznacza to, że posiadanie automatycznej przekładni to nie tylko wygodna jazda w ruchu miejskim, ale i możliwość dynamicznego prowadzenia pojazdu. Zadbana skrzynia dobierze odpowiedni moment na zmianę biegu, dzięki czemu cały proces odbywa się szybciej niż przy użyciu klasycznego pedału sprzęgła. To istotne w przypadku chociażby aut amerykańskich, które cechują się zazwyczaj dużą mocą silnika. Dzięki automatycznym przekładniom można w pełni wykorzystać ich potencjał. Niewątpliwą zaletą jest więc prostota obsługi w każdych warunkach: korkach w ruchu miejskim, przy długiej trasie, sportowej i dynamicznej jeździe. Wielu producentów ułatwia korzystanie ze skrzyni automatycznej jeszcze bardziej, wprowadzając poszczególne jej tryby – ekonomiczny, sportowy czy nawet zimowy.

Dwa w jednym

Korzystanie z nowoczesnej skrzyni automatycznej wcale nie musi oznaczać braku możliwości zmiany biegów przez użytkownika. Standardowy układ wygląda dość prosto, składa się bowiem zazwyczaj z czterech przełożeń:

  • P (Park) – bieg parkingowy, który wykorzystuje się na postojach, blokuje on oś (lub osie) napędzającą, w związku z czym zapobiega niechcianemu przesunięciu się pojazdu,
  • R (Reverse) – bieg wsteczny, używany do cofania,
  • N (Neutral) – bieg neutralny, pozycja ta jest taka sama jak P, różni się jednak tym, że nie blokuje osi, dzięki czemu można np. holować pojazd,
  • D (Drive) – najważniejsza litera automatycznej skrzyni biegów, oznacza podstawową pozycję do jazdy w przód.

W takim układzie kierowca ma niewielki wpływ na zmianę przełożeń. Odbywa się to w pełni automatycznie. Coraz częściej producenci aut dodają możliwość ustawienia poszczególnych biegów, np. 1 lub 2. Tak ustawiony tryb skrzyni automatycznej blokuje wybraną opcję, dzięki czemu pojazd może podjechać pod stromą górę lub ruszyć z ciężką przyczepą. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest możliwość półautomatycznej zmiany biegów. Do dyspozycji użytkownika najczęściej są przyciski zamontowanie w kierownicy, specjalne łopatki umieszczone za nią, bądź możliwość pracy drążka zmiany biegów w górę i dół, co ma symulować pracę skrzyni sekwencyjnej stosowanej np. w samochodach rajdowych. W przypadku takich konstrukcji kierowca sam decyduje, kiedy następuje zmiana przełożenia. Jest to rozwiązanie idealne dla miłośników skrzyń manualnych, ale i zwolenników automatycznych przekładni, zaspokajające potrzeby obu grup.

Prosty wybór?

Wybierając skrzynię automatyczną stawiamy przede wszystkim na wygodę. Jazda samochodem w nią wyposażonym to rozwiązanie idealne do wielkich, zakorkowanych miast, bo pozwala uniknąć częstej zmiany biegów. Jak się jednak okazuje, taka przekładnia może mieć też sportowy charakter. Serwisowanie automatycznych skrzyń nie stanowi obecnie problemu, a odpowiednie dbanie o ich stan techniczny wpływa pozytywnie również na żywotność silnika. Producenci samochodów, świadomi wielu zalet przekładni automatycznych, coraz częściej decydują się na ich umieszczanie w swoich pojazdach. Trend ten, zauważalny już coraz bardziej w Europie, widoczny jest szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie odsetek aut z manualną skrzynią biegów jest zdecydowanie mniejszy niż tych wyposażonych w automatyczną.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz