Tachografy cyfrowe – zasada działania i obowiązek kalibracji
Tachograf to obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu ciężarowego, który jest wykorzystywany do transportu zawodowego. Urządzenie to, stosowane już od wielu lat, ma za zadanie rejestrowanie przebiegu trasy, włącznie z obowiązkowymi przystankami.
Od niedawna obok tachografów analogowych stosuje się znacznie nowocześniejsze urządzenia cyfrowe – mniej podatne na fałszowanie danych.
Do czego służy tachograf cyfrowy?
W ogólnym rozumieniu tachograf jest rejestratorem, który dokumentuje przebieg kursu, jaki wykonuje zawodowy kierowca. Celem takiego zapisu jest możliwość kontroli wymaganych przepisami czasów jazdy i obowiązkowych przystanków, które mają zapewnić kierowcy wypoczynek. Takie zasady zostały wprowadzone po to, aby zmniejszyć zagrożenie wypadkami, wynikającymi z braku koncentracji lub zasypiania za kierownicą pojazdu. Stosowane od dziesięcioleci urządzenia analogowe dokonywały zapisu np. na specjalnej, woskowanej taśmie. Nie zawsze uczciwi kierowcy dokonywali zmian w tych informacjach, aby np. szybciej dojechać do celu i wygospodarować więcej czasu dla siebie. Modele cyfrowe, oferowane choćby przez firmę Tacho Janusz Koziara, to urządzenia, które rejestrują dane w postaci elektronicznej, a każda ingerencja w ich pracę zostaje odnotowana na dysku wewnętrznym.
Jakie informacje rejestruje tachograf?
Tachografy są niewielkie i bez problemu mieszczą się na desce rozdzielczej. Zapisywane przez nie informacje są wynikiem obliczeń, jakich dokonuje urządzenie, korzystając z funkcji prędkościomierza oraz zegara. Te dwa najprostsze mierniki, które informują o czasie i aktualnej prędkości jazdy, stanowią podstawę do tworzenia wykresów, w jakim czasie pokonano odpowiednio długi odcinek drogi. To z kolei pozwala stwierdzić, jaki odcinek pokonał kierowca i jaka była chwilowa prędkość pojazdu w każdym z momentów pomiarowych. Urządzenie dodatkowo wyposażone jest w drukarkę oraz otwór na kartę kierowcy, na której – w cyklu 28-dniowym – zapisywane są dane z dysku. Niewielka drukarka umożliwia drukowanie papierowych raportów na potrzeby kontroli. Urządzenie zapisuje też informacje o naprawach, kontrolach i wykonanej kalibracji.
Czym jest kalibracja tachografu i kiedy trzeba ją wykonać?
Urządzenia cyfrowe nie są idealne, a pomimo ich nowoczesności i wysokiego poziomu precyzji konieczne jest okresowe sprawdzanie poprawności ich działania. Podobnie jak elektroniczny zegarek może się spóźniać, gdy wyczerpuje się bateria, tak i tachograf pod wpływem niektórych czynników zewnętrznych rozregulowuje się. Stąd też konieczne jest okresowe dokonywanie jego kalibracji. Jej zadaniem jest aktualizacja oprogramowania, sprawdzenie poprawności funkcjonowania oraz potwierdzenie danych o pojeździe. Pierwszą kalibrację wykonuje specjalistyczny serwis tachografów w okresie 2 tygodni od dnia rejestracji urządzenia. Kolejne kalibracje zalecane są co dwa lata, albo jeśli dojdzie do wykrycia nieprawidłowości – wówczas usługa jest niezbędna. Powodem jej wykonania może też być zmiana samochodu lub jego niektórych parametrów. Brak kalibracji skutkuje bardzo wysokimi karami pieniężnymi, dlatego tak ważne jest dotrzymywanie terminów.