Artykuł sponsorowany

Rodzaje turbosprężarek samochodowych

Rodzaje turbosprężarek samochodowych

Turbosprężarki to maszyny wirnikowe, które służą do doładowania silnika spalinowego. To spaliny zasilają turbinę, która jest częścią maszyny. Sprężone powietrze natomiast przez sprężarkę zasila silnik - stąd nazwa maszyny, turbosprężarka. Dzięki niej zwiększa się sprawność i moc silnika, ponieważ do komory spalania wtłaczane jest powietrze. Dzięki turbosprężarce poprawiamy osiągi.

Działanie turbosprężarki

Obroty sprężarki zależą od ilości gazów, które napędzają turbinę. Gdy zmieniamy bieg lub wciskamy gaz by przyspieszyć, zwiększa się zapotrzebowanie na moc silnika. Przez moment moc jest mała, ale dzięki zastosowaniu sterownika wydajności turbosprężarki, moc wzrasta. Pierwsze rozwiązanie stosowane w turbosprężarkach to zawory obejściowe. Są sterowane przez ciśnienie doładowywania. Kiedy ciśnienie wytwarzane przez sprężarkę przekracza ustaloną wartość, zawór otwiera się. Dzięki temu część spalin przepuszczana jest poza wirnikiem turbiny. Drugie rozwiązanie to umieszczenie łopatek, które sterują kątem przepływu spalin. Ograniczamy ciśnienie doładowania sterując kątem przepływu spalin, który jest coraz ostrzejszy względem łopatek turbiny. Powoduje to ograniczenie prędkości spalin. We współczesnych silnikach ciśnienie reguluje i kieruje sterownik silnika. Pobiera on sygnały z czujników ciśnienie i ilości zassanego powietrza.

TwinTurbo i BiTurbo

Istnieją dwie konfiguracje stosowane w turbodoładowanych silnikach spalinowych - równoległe BinTurbo i szeregowe TwinTurbo - dowiadujemy się w centrum napraw TURBOJULITA z Wrocławia. Równolegle działające turbosprężarki poprawiają tzw. nadążność pracy urządzenia doładowującego. Im krótszy czas reakcji turbosprężarki na obciążenia, tym zakres jej pracy ulega zmniejszeniu. O BinTurbo mówi się, że to turbosprężarki rownoległe, ponieważ wykonywana jest jednakowa praca przez dwa takie same urządzenia. TwinTurbo różni się sposobem pracy. W tym systemie stosuje się dwie turbosprężarki - mniejszą, która pracuje w niskim zakresie prędkości obrotowych silnika i większą, która załącza się stopniowo w momencie, kiedy silnik zaczyna osiągać wyższe prędkości obrotowe. Dzięki temu, że mamy dwie turbosprężarki o różnych wielkościach, poprawia się zakres efektywnej pracy w urządzeniu. 
Oceń artykuł (2)
3.0
Komentarze
Dodaj komentarz