Artykuł sponsorowany

Opony odpowiednie do pory roku

Opony odpowiednie do pory roku

Latem chodzimy w lekkim, przewiewnym obuwiu, zimą natomiast decydujemy się na cięższe, ale dobrze izolujące ciepło buty. To samo dotyczy naszych samochodów – przez czas panowania korzystnych warunków atmosferycznych jeździmy na oponach letnich, natomiast z początkiem chłodniejszych dni decydujemy się na zmianę ogumienia na to o profilu zimowym. Czym różnią się bieżniki i czy trzeba wymieniać opony? Czy opony wielosezonowe to złoty środek?

Opony letnie               

Wraz z nadejściem pierwszych ciepłych dni w roku, które roztapiają zalegający na drogach śnieg, większość kierowców zmienia ogumienie w samochodzie. Nawierzchnie zmieniają swoje właściwości, dając użytkownikom aut większą kontrolę nad ich pojazdami. Przyczepność ulega zdecydowanej poprawie, jednak i w tak korzystnych warunkach atmosferycznych nie będzie ona idealna, jeśli nie zadbamy o odpowiedni bieżnik w oponach. Warto przede wszystkim wiedzieć, jak skontrolować jego stan. Głębokość bieżnika bada się za pomocą suwmiarki lub specjalnego urządzenia do pomiaru. Graniczną wartością, z jaką można się poruszać po polskich drogach, jest 1,6 mm. Należy jednak pamiętać, że taka głębokość bieżnika jest skrajna i niewiele wyższa wcale nie zagwarantuje nam optymalnych osiągów i przyczepności. Dla opon letnich przyjmuje się próg 3 mm jako minimalną wartość dającą satysfakcjonujące właściwości. Jeżeli nie jesteśmy w stanie sami wykonać badania głębokości bieżnika, powierzmy tę czynność ekspertom. Ryszard Kuliszewski Serwis Ogumienia, Wulkanizacja Kuliszewski to firma, która fachowo i rzetelnie oceni stan opony. Czym natomiast musi charakteryzować się bieżnik ogumienia zakładanego na lato? Przede wszystkim posiada on zdecydowanie większe nacięcia niż popularne „zimówki”. To zaś pozwala na o wiele lepsze odprowadzanie wody spod kół. Dodatkowo, opony letnie charakteryzują się inną wytrzymałością na temperaturę. Z racji tego, że wykonuje się je z twardszej mieszanki, bardzo dobrze trzymają auto w zakrętach, pod warunkiem, że na termometrze widnieje plusowa wartość. Nie należy ich zatem stosować w zimie. Zmianie ulega wtedy ich sztywność, co znacząco wpływa na chociażby drogę hamowania. Jak się więc okazuje, specyfikacja techniczna opony letniej praktycznie dyskwalifikuje ją z użycia w warunkach zimowych.

Zmiana na zimę

Śnieg, dzieciom nieodłącznie kojarzący się ze świetną zabawą, kierowcom spędza sen z powiek. Pogarsza on zdecydowanie właściwości jezdne samochodów, przez co należy zachować zwiększoną ostrożność, ale i zadbać o wymianę ogumienia. Łatwo zauważyć, że zimowe opony są zdecydowanie węższe od letnich. Zalecenie takie jest spowodowane lepszą pracą ze śniegiem ogumienia zajmującego mniejszą powierzchnię. Wąska opona nie musi drążyć szerokiego korytarza w zaśnieżonej drodze, co pozwala jej uzyskiwać o wiele lepsze właściwości trakcyjne. Obecnie jednak odbiega się już od tego trendu, tłumacząc to tym, że węższe ogumienie wydłuża drogę hamowania i odbija się na przyczepności auta w zakrętach – obniża ją. Taki typ opon zimowych zaleca się jedynie dla kierowców zamieszkujących tereny narażone na bardzo obfite opady śniegu w zimie i panujące przez to ekstremalne warunki drogowe. Popularne „zimówki” mają zupełnie inny bieżnik niż letnie ogumienie. Taka opona wyposażona jest w dużą liczbę głębokich rowków. To diametralna zmiana w stosunku do bieżnika przeznaczonego na suche i korzystne warunki atmosferyczne. Taka specyfikacja i układ pozwalają na znaczne skrócenie drogi hamowania w głębokim śniegu, w którym opony letnie najzwyczajniej sobie nie radzą. Trudne warunki to szczególny okres, kiedy trzeba zachować wyjątkową ostrożność.

Kompromis w postaci opon wielosezonowych

Istnieje jednak alternatywa, która pozwala jeździć przez cały rok bez zmiany ogumienia. Jest to połączenie opon letnich i zimowych, które ma zapewnić optymalne właściwości w każdym otoczeniu i przy każdej pogodzie. Rzeźba bieżnika posiada cechy obu wcześniej wymienionych typów. Rowki są dość głębokie, jednak skonstruowane w taki sposób, by nie było ich zbyt wiele. Dzięki temu pozostają stabilne na suchym asfalcie, a w zimie dobrze odprowadzają śnieg spod kół. Jeśli chodzi o drogę hamowania w trudnych, zimowych warunkach, ot opona całoroczna wypadnie lepiej niż jej letni odpowiednik. Choć różnica między tymi dwoma typami ogumienia jest zdecydowanie zauważalna, to mimo wszystko nie jest to efektywność „zimówki”. Warto, by w doborze opony do naszego samochodu pomógł nam wyspecjalizowany warsztat wulkanizacji. Istnieje bowiem jeszcze kilka innych czynników, które są istotne. Należy chociażby zwrócić baczną uwagę na ciśnienie w oponach. Również i to zadanie możemy powierzyć fachowcom. Dokładnie przyjrzą się oni ogumieniu, które chcemy założyć na daną porę roku lub na cały sezon i udzielą nam niezbędnych wskazówek.

Oceń artykuł (4)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz