Artykuł sponsorowany

Mazda – historia marki i jej działalność w Polsce

Mazda – historia marki i jej działalność w Polsce

Mazda to popularna marka samochodów i ogromny japoński koncern, posiadający 19 fabryk na całym świecie. Początkowo firma nie była w ogóle związana z branżą samochodową, obecnie jednak pozostaje silnym jej reprezentantem. Stworzone w ostatniej dekadzie modele cieszą się dużym uznaniem konsumentów i zapewniają Mazdzie ciągły rozwój. Poznaj ciekawą historię tej firmy.

Nazwa obecnego koncernu pochodzi od zdrobnienia nazwiska jego założyciela – Jujiro Matsudy, nawiązuje również do starożytnego japońskiego boga światła i ognia. Obecnie główny zakład marki w Hiroszimie jest jednym z największych na świecie, produkuje rocznie niemal pół miliona samochodów. Salony Mazdy powstają na całym świecie, w tym także w Polsce. Marka w naszym kraju prowadzi niemal 30 salonów sprzedaży oraz ponad 40 autoryzowanych stacji obsługi, w tym Auto 2000 P. Sójka w Warszawie.

Mazda – pochodzenie i historia marki

Historia Mazdy swój początek ma już w 1920 roku, ówcześnie jednak działała pod inną nazwą oraz w zupełnie odmiennej branży. Toyo Cork Kogyo Co. Ltd, bo tak nazywała się pierwsza spółka założona przez Matsudę w Hiroszimie, zajmowała się produkcją obrabiarek. Fascynacja rozwijającym się rynkiem samochodów doprowadziła jednak do tego, że już w 1931 roku na rynku pojawił się trójkołowy pojazd bagażowy o nazwie Go, który miał być odpowiedzią na potrzeby japońskiej armii.

W 1934 roku pojazdy produkowane przez Toyo Cork Kogyo otrzymały nowe logo i nieoficjalną nazwę – Mazda. Przez kolejne lata firmie nie udało się wprowadzić do sprzedaży żadnego z konstruowanych prototypów. Ponadto w 1945 roku za sprawą bomby atomowej poważnym zniszczeniom uległa fabryka marki. Dopiero w roku 1959 do sprzedaży trafiła Mazda R360 Coupe, dwudrzwiowy model napędzany silnikiem o mocy 16 KM. Samochód spotkał się z dużym uznaniem konsumentów, osiągając bardzo dobre wyniki sprzedaży. Mniej więcej  2 lata później pojawił się zaś model Carol o nadwoziu typu sedan.

Narodziny Mazda Motor Company

W międzyczasie firma uzyskała również licencję na używanie tak zwanego silnika Wankla, którego cechą charakterystyczną są wirujące tłoki. Jedną z wad tego typu silników było zwiększone zużycie paliwa, dlatego kryzys paliwowy w latach 70. osłabił nieco rozwój Mazdy, a 25% jej udziałów przejął koncern Henry’ego Forda. Produkowane przez firmę kolejne modele wciąż cieszyły się jednak sporym zainteresowaniem i uznaniem. Słowo „Mazda” zostało znakiem handlowym w 1975 r., natomiast koncern Mazda Motor Company oficjalnie został powołany do życia w 1984 r. W latach 80. powstały również przedstawicielstwa firmy na Europę i Amerykę Północną.

Sukcesy marki nieco osłabły pod koniec XX wieku. Lata 90. to czas kryzysu i restrukturyzacji. W 1997 r. zaprezentowano nowe logo inspirowane literą „M”, na początku XXI wieku firma przyjęła zaś filozofię „zoom-zoom”, związaną z radością jazdy. W 2008 roku powstała Mazda Motor Poland, a koncern otworzył w Warszawie swoje przedstawicielstwo. W całej Polsce powstały również salony sprzedaży oraz autoryzowane serwisy Mazdy.

Firma w ostatnich latach zdaje się na powrót triumfować. Jej wyniki sprzedażowe rosną, co umożliwia dalszy rozwój. Od końca XX wieku marka angażuje się również w dbanie o środowisko naturalne, starając się tworzyć coraz bardziej ekonomiczne modele aut oraz prowadząc produkcję w sposób zrównoważony.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz