Artykuł sponsorowany

Kiedy należy wymienić przewody hamulcowe?

Kiedy należy wymienić przewody hamulcowe?

Z pewnością nikogo nie trzeba specjalnie przekonywać, o tym, jak ważne są sprawne hamulce pojazdów dla bezpieczeństwa uczestników ruchu na naszych drogach. W zasadzie w większości pojazdów stosowane są dzisiaj jeszcze ciągle dwa rodzaje układu hamulcowego: bębnowe i tarczowe. Te pierwsze powoli idą dzisiaj w odstawkę. Ich działanie polega na rozpieraniu szczęk umieszczonych wewnątrz bębna przy pomocy hydraulicznego rozpieracza, którego rolę odgrywa cylinderek z płynem hamulcowym. A jak to jest z hamulcami tarczowymi i kiedy należy je wymienić?

Co warto wiedzieć o hamulcach tarczowych?

W hamulcach tarczowych specjalne klocki pod wpływem cylinderków hydraulicznych zaciskają się na hamulcowych tarczach, co powoduje zmniejszenie prędkości pojazdów. Niezależnie jednak od rodzaju hamulców, ich skuteczność uzależniona jest od sprawnego działania całego układu hydraulicznego, którego integralnymi częściami są przewody ciśnieniowe oraz pompa hamulcowa odpowiadająca za wytworzenie odpowiedniego ciśnienia cieczy roboczej. Ogólnie rzecz ujmując, należy powiedzieć, że cały układ hamulcowy działa na zasadzie prawa Pascala, które mówi, że jeśli na ciecz lub gaz w zbiorniku zamkniętym wywierane jest ciśnienie zewnętrzne, to ciśnienie wewnątrz tego zbiornika jest wszędzie jednakowe i równe ciśnieniu przyłożonemu z zewnątrz. Jakie jest tego praktyczne znaczenie dla hamulców samochodowych? Otóż oznacza to, że jeśli będzie istniała jakakolwiek nieszczelność w układzie hamulcowym (a więc nie będzie to zbiornik zamknięty) to na szczękach lub tarczach hamulcowych nie uzyskamy takiej siły, jaka podawana jest przez pompę hamulcową. W skrajnych przypadkach hamulce mogą w ogóle nie zadziałać. W tym momencie dochodzimy do problemu szczelności przewodów hamulcowych, bo to przecież za ich pośrednictwem podawany jest hydrauliczny płyn do cylinderków hamulców. Przewody hamulcowe muszą być systematycznie kontrolowane i natychmiast wymieniane przy najmniejszym nawet podejrzeniu ich nieodpowiedniego stanu technicznego – mówi nam przedstawiciel producenta przewodów i węży Mirex ze Starogardu Gdańskiego.

Symptomy niesprawności hamulców

Pamiętajmy, że niesprawny przewód hamulcowy to bardzo poważna groźba wypadku. Główne elementy podstawowego układu hamulcowego to: pompa hamulcowa, sterowanie systemu antypoślizgowego, sztywne i giętkie przewody, zaciski, cylinderki, tarcze, klocki, szczęki i bębny hamulcowe. Najczęściej stwierdzaną usterką układu hamulcowego są jego nieszczelności i wycieki.  Jest to powodowane złym stanem technicznym przewodów hamulcowych. Jednym z tego objawów może być nierównomierny przekrój przewodu. Inny objaw to skorodowane metalowe łączniki. W przypadku stwierdzenia takich usterek należy natychmiast wymienić uszkodzony element na nowy. Nie próbujmy go naprawiać. Tylko nowa część może gwarantować sprawne działanie całego układu hamulcowego.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz