Artykuł sponsorowany

Elementy serwisu zawieszenia samochodów

Elementy serwisu zawieszenia samochodów

Co się musi zmienić, żeby polskie drogi odpowiadały normom europejskim? – Normy europejskie. Ten znany od kilku lat dowcip wcale nie wydaje się śmieszny, szczególnie, gdy uzmysłowimy sobie jakość krajowych dróg. Jazda po niektórych z nich może nie najlepiej skończyć się dla naszego auta, zwłaszcza dla układu zawieszenia. Jakie jego elementy najczęściej podlegają serwisowaniu?

Znaczenie układu zawieszenia

Układ zawieszenia w samochodzie jest niezbędny, aby zapewnić odpowiedni kontakt kół z nawierzchnią, co z kolei przekłada się na komfort jazdy. Jest inny dla różnych marek aut, ze względu na zastosowane rozwiązania konstrukcyjne. Mechanizm zawieszenia powinien łagodzić wstrząsy wywołane nierównościami podłoża. Wśród głównych rodzajów układów należy wyróżnić:

  • Zawieszenia zależne – koła osi zostały połączone ze sobą przez jakiś element (np. resor piórowy), co oznacza, że obudowa mostu nie porusza się samodzielnie, lecz wraz z kołami. Zastosowanie tego rozwiązania jest charakterystyczne dla samochodów ciężarowych.
  • Zawieszenia niezależne – koła pojazdu przemieszają się samodzielnie, tzn. niezależnie od siebie. Ten system jest charakterystyczny dla samochodów osobowych.

Elementy zawieszenia i ich serwisowanie

Zawieszenie samochodowe jest mechanizmem, który składa się z wielu części. Można wyróżnić w nim następujące elementy:

  • wodzące – wahacze, które oddzielają koła od nadwozia (są odpowiedzialne m.in. za manewr skręcania);
  • sprężyste – ich celem jest zmagazynowanie dostarczanej energii, a następnie oddanie jej w odpowiednim czasie;
  • tłumiące – ograniczają drgania kół oraz nadwozia, co ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo.

Awarie zawieszenia pojawiają się najczęściej z powodu nierówności na drogach, niskich temperatur, a nawet soli drogowej (ma działanie korozyjne). Z tego powodu najczęściej serwisowaniu podlegają: amortyzator (odpowiedzialny za pokonywanie nierówności); wahacz; końcówka drążka kierowniczego oraz łącznik stabilizatora. Problemy z zawieszeniem można rozpoznać przez pojawienie się dźwięku upodobnionego do stukania, nienaturalne przechylenie koła oraz brak reakcji samochodu podczas ruchu kierownicą. Jeżeli samochód uległ awarii, warto oddać go w ręce specjalistów, którzy posiadają profesjonalne wyposażenie. Jak dodaje przedstawiciel firmy Hienka: jesteśmy na rynku od 2014 roku. Od tego czasu pozyskaliśmy szerokie grono zadowolonych klientów zarówno indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Nasze usługi wykonujemy szybko, tanio i solidnie
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz