Charakterystyka opon wielkogabarytowych
Opony wielkogabarytowe stosowane są w urządzeniach wykonujących pracę w różnych środowiskach, w tym w kamieniołomach, kopalniach i na placach budowy. Mimo tego, że warunki w tych miejscach pracy różnią się od siebie znacząco, to łączą je pewne wymogi, które muszą zostać tam spełnione, takie jak osiągi, niezawodność i niskie koszty eksploatacji. W ich wypełnieniu pomagają właśnie wielkogabarytowe opony.
Opony wielkogabarytowe - konstrukcja
Budowa opon wielkogabarytowych przypomina budowę opon ciężarowych, jednak główną różnicą między nimi jest ilość i rodzaj zastosowanych materiałów. Najważniejszą różnicą jest karkas radialny, który w wielkogabarytowych oponach posiada wysoko podniesione przewinięcie.
-W wielkogabarytowej oponie karkas radialny wygląda, jakby z jej boku były dwie warstwy linek stalowych, choć w rzeczywistości jest tam tylko jedna warstwa przewinięta przez drutówkę. Tam, gdzie opona styka się z nawierzchnią, znajduje się opasanie stalowe w ilości od 4 do 6 warstw, różniących się w zależności od rozmiaru opony średnicą linek – tłumaczy ekspert reprezentujący firmę TORUS.
Jeśli chodzi natomiast o właściwości opon wielkogabarytowych, to są one takie same, jak w przypadku opon diagonalnych innych typów. W tego rodzaju oponach parzysta ilość warstw kodu nylonowego ułożona jest względem siebie pod odpowiednim kątem, a wytrzymałość karkasu określa ilość płócien PR, która nie jest rzeczywistą ilością warstw kordu.
Rodzaje opon wielkogabarytowych
Opony wielkogabarytowe dzieli się względem ich zastosowania. Wyróżniamy więc:
- opony do wozideł przegubowych – umożliwiają dotarcie w dowolne miejsce, niezależnie od warunków terenowych i pogodowych,
- opony do wozideł sztywnoramowych – stosowane do wozideł o dużej ładowności w celu zwiększenia wydajności eksploatacji i redukcji kosztów wydobycia,
- opony do dźwigów,
- opony do wózków kontenerowych – stosowane w pojazdach do transportu i rozładunku.
Jak wymienić oponę wielkogabarytową?
Opony wielkogabarytowe montuje się na felgach trzyczęściowych lub pięcioczęściowych, a do ich zmiany konieczny jest odpowiedni zestaw montażowy. Pojazd trzeba podnieść na podnośniku i zabezpieczyć podstawową osią. Wszelkie czynności serwisowe odbywać muszą odbywać się na zabezpieczonej podstawami maszynie budowlanej.
Przy spuszczaniu powietrza, należy użyć płynu demontażowego, a później uwolnić stopkę opony i zdemontować oponę z felgi. Jeśli chodzi natomiast o montaż opony, to należy umieścić ją na czystej, posmarowanej pastą do montażu feldze i przy użyciu zestawu montażowego docisnąć zewnętrzną stopkę tak głęboko, by możliwe było umieszczenie o-ringu, pierścienia sprężynowego ryglującego i klina zabezpieczającego.