Artykuł sponsorowany

Charakterystyka opon diagonalnych

Charakterystyka opon diagonalnych

Opony pneumatyczne to niezbędny element bardzo dużej ilości pojazdów kołowych – samochodów osobowych i ciężarowych, motocykli, skuterów, maszyn budowlanych i wielu innych. Jednak opona oponie nierówna, różnią się one między sobą wieloma czynnikami, od budowy wewnętrznej, przez parametry techniczne do zastosowania. Jednym z rodzajów opon jest opona diagonalna – oto opis jej konstrukcji i właściwości.

Budowa opony diagonalnej

Opony diagonalne to jeden z dwóch rodzajów opon stosowanych w pojazdach budowlanych – drugim są opony radialne. Najważniejszą różnicą jest budowa kordu, czyli warstwy nici osnowy. Podczas gdy w oponach radialnych nici te umieszczone są względem siebie równolegle, w oponach diagonalnych krzyżują się one ze sobą, zazwyczaj pod kątem od 20 do 40 stopni do płaszczyzny symetrii opony. Tworzą one osłonę czoła i boku opony, wykonywane są z takich tworzyw sztucznych, głównie nylonu.  Pozostałe elementy opony diagonalne są takie same jak w oponach radialnych – pod warstwą kordu znajduje się usztywnienie, nadające mu odpowiedni kształt, zaś jego linki zaplecione są na tak zwanej drutówce, biegnącej wzdłuż wewnętrzne krawędzi opony. Nad kordem znajduje się warstwa bieżnika.

Właściwości opony diagonalnej

Gruba warstwa kordu na całym przekroju opon diagonalnych sprawia, że są one zdecydowanie sztywniejsze od opon radialnych. To z kolei niesie za sobą zarówno pewne plusy, jak i minusy. Do plusów zaliczyć należy:

  • Bardzo wysoką wytrzymałość czoła i ścianki bocznej opony na uszkodzenia mechaniczne
  • Większa stabilność opony przy maksymalnych obciążeniach, szczególnie przy maszynach do obsługi terminali

Wśród minusów opony diagonalnej w stosunku do opony radialnej wymieniamy:

  • Mniejszą precyzję prowadzenia pojazdu
  • Gorsze zachowanie się opony w czasie jazdy po łuku
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Niemożność rozwijania wyższych prędkości, jak w przypadku opon radialnych ze względu na ryzyko separacji i przegrzania

Wszystkie te właściwości opon diagonalnych sprawiają, że praktycznie nie są one wykorzystywane w samochodach osobowych oraz innych pojazdach przeznaczonych do szybkiej jazdy po drogach. Ich przeznaczeniem są przede wszystkim pojazdy robocze, terenowe i budowlane, które przez większość czasu poruszają się po zamkniętym terenie zakładów przemysłowych.

Dystrybutorem wysokiej jakości opon diagonalnych marki Magna jest firma Magna Tyres Poland.

Oceń artykuł (3)
3.0
Komentarze
Dodaj komentarz