Świecidełka nie tylko na choince. Biżuteria
Wybierając prezenty na Święta dla żony, partnerki, matki czy córki często sięgamy po ofertę jubilerską. Piękne, dobre jakościowo świecidełka zawsze cieszą obdarowaną osobę i są rzeczą, która pozostanie z nią na dłużej, ponadto stanowią dobra lokatę kapitału.
Kolczyki, broszki, bransolety
Biżuteria znana jest człowiekowi od dawna. Najstarsze zachowane przykłady to przedziurawione muszle, które mogły służyć jako ozdoby mieszkańcom okolic jaskini Skhul w Górach Carmel w Izraelu oraz Djebbana Oued w Algierii. Jak oceniał Paul Rincon z BBC News, obiekty liczą sobie od 90,000 do 100,000 lat.
Nazwa biżuteria bazuje na francuskim odpowiedniku bijouterie, a pochodzi od słowa bijou, co oznacza klejnot. Sama biżuteria skrywa w sobie zbiór wszelkich wyrobów złotniczych służących do ozdoby. Do ich powstania używa się przede wszystkim metali i kamieni szlachetnych, emalii oraz innych materiałów nadających się do ornamentów.
Kunszt rzemieślników
Tworzeniem biżuterii od dawien dawna zajmują wykwalifikowani rzemieślnicy, czyli złotnicy. Jubilerzy zaś to sprzedawcy i znawcy, którzy doradzają i oceniają wyroby złotników. Obecnie błędnie, nazwy te są stosowane wymiennie.
Wygląd i rodzaje ozdób zależały, tak zresztą, jak i obecnie, od mody panującej w danym okresie. Starożytnymi ozdobami ciała były np. kolczyki, naszyjniki, diademy, bransolety i pierścienie, jak również szpile czy agrafy służące zdobieniu ubrań. Gama ta przez następne wieki ewoluowała, dodając niewiele form, ale wiele mód. Wśród materiałów pojawiały się zmiennie stosowane kamienie, czy perły (które dominowały np. w XVI wieku), popularność zdobywała emalia, na której bazowało cesarstwo bizantyńskie, czy romantyzm.
Jubiler czy e-jubiler
Dotychczas biżuterię nabyć można było w sklepach jubilerskich czy w domach aukcyjnych. Niemniej w tej chwili coraz większą popularność zdobywają serwisy internetowe proponujące użytkownikom w ofercie właśnie ozdobne kosztowności. Wielu producentów błyskotek zakłada platformy internetowe, dając Klientom możliwość wyboru i zakupu wybranego towaru, kiedy tylko chcą.
Ostatnie badanie klientów branży jubilerskiej wykazało, że „strony e-sklepów z biżuterią docierają miesięcznie do średnio 3,9% użytkowników sieci powyżej 18 roku życia (747 tys.)” – podają analizy Megapanel PBI/Gemius. Największym zainteresowaniem cieszą się one wśród kobiet, w okresie zimowym, a raczej świątecznym (głównie w grudniu). Biżuteria jest świetnym pomysłem na prezent pod choinkę.