Znak rozpoznawczy miasta. Logo czy herb?

Znak rozpoznawczy miasta. Logo czy herb?

Chcąc przyciągnąć turystów, czy potencjalnych mieszkańców miasta prześcigają się w pomysłach na promocję. Popularne seriale, których akcja dzieje się w Sandomierzu, Wilkowyjach czy w Warszawie, to jedno z najpotężniejszych narzędzi rozsławiających miejscowość, nie tylko wśród krajowej widowni. Również ważna jest identyfikacja wizualna, a zwłaszcza herb, czy też logo.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Herby miast

Wiele miast posiadało niegdyś swój herb. O rodzaju herbu decydowały władze miejscowości, czyli wójt lub rada miasta, czasami też król. Jak wspominają źródła, w przypadku miast prywatnych wraz ze zmianą właściciela zmieniano też znak na nowy lub komponowano go z kilku elementów. Przykładem jest tutaj Szydłowiec, w herbie którego do „krzywaśni” dodano mitrę książęcą przynależną Radziwiłłom.

Herb miasta tworzony na zasadach heraldyki, jeśli nie bazował na herbach właścicieli, najczęściej przedstawiał ważne dla danego miejsca wydarzenie lub symbol związanych z charakterem miasta. Przykładem jest herb górniczego miasta Bochni, gdzie powstała jedna z pierwszych kopalni soli. Znak miasta to stary herb, w którym na tle w formie tarczy herbowej przedstawiono trzy narzędzia górnicze: dwustronny młot, kopaczkę górniczą i kilof. Innym przykładem jest Warszawa, która posługuje się symbolem Syrenki.

W XX wieku zasady tworzenia herbów zmieniły się. Wprowadzono Ustawę o samorządzie terytorialnym z 1990 r., która zezwoliła na herby także gminom. Z powodu braku zapisów dotyczących zasad tworzenia znaków miejskich panuje tam wolność, a króluje estetyka zamawiającego. Obecnie w herbach coraz częściej pojawiają się zasady marketingu, a wyraz zastępowany jest wyrazem „logo”.

Czym jest logo?

Identyfikacja wizualna składająca się m.in. z logo to współczesna podstawa każdej marki, firmy, organizacji czy miejscowości. Źródeł wyrazu logo dopatruje się w wyrazie „logotyp”, który pochodzi z greki i oznacza – „logos” czyli słowo, a „typos” obraz. Logotyp różni się od logo, bo może być tylko jego częścią. Logo składa się z tzw. sygnetu i części typograficznej. Jest to więc obraz połączony ze słowem, lub też zobrazowanie słowa. Wyrazu „logotyp” zaczęto powszechnie używać w połowie XX wieku, kiedy to rozpoczęły się pierwsze zmagania nazywane dzisiaj marketingiem. Logo traktować należy niczym zdjęcie, które pomaga rozpoznać i lepiej zapamiętać firmę wśród konkurencji.

Konkurs na logo

Obecnie, aby stworzyć znak wizerunkowy miasta, władze decydują się na ogłaszanie konkursów. Niedawno taki zabieg podjęło miasto Marki. Na autora zwycięskiej pracy oprócz uznania czeka nagroda pieniężna.

Jak podaje ogłoszenie konkursowe „konkurs skierowany jest do pełnoletnich osób i firm zajmujących się projektowaniem systemów identyfikacji wizualnej. Jeden z wymogów uczestnictwa, to wykonanie przynajmniej jednej księgi Identyfikacji Wizualnej, która została wdrożona. Zadaniem konkursowym jest zaprojektowanie logo miasta. Nagrodą będzie zaproszenie laureata do negocjacji na opracowanie systemu identyfikacji wizualnej dla miasta. Wynagrodzenie przewidziane w regulaminie to 18 000 zł netto. Na wykonanie pełnej wizualizacji, zwycięzca będzie miał 30 dni”.

Zamawiający podkreślają wagę walorów miejskich, do których praca konkursowa powinna nawiązywać, wspominają „powinien cechować się kreatywnością, jasnością przekazu oraz funkcjonalnością. Przygotowując koncepcję autorzy powinni wziąć pod uwagę cechy i atuty miasta”.

Źródło: informacje własne i Urzędu Miasta Marki.

Opracowanie:
Anna
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz