Czy na sklepie internetowym można zarobić?

Czy na sklepie internetowym można zarobić?

Badania wskazują (info: Gemius), że wartość rynku e-commerce w Polsce przekracza 27 mld zł. Nie oznacza to jednak, że prowadzenie własnego e-biznesu jest proste i zawsze gwarantuje sukces. Szacuje się, że 90% z nich upada w ciągu 5 lat, bo mają zbyt słabe fundamenty! Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia sklepu, aby utrzymać się na rynku?

Strony www Strony www

Okazuje się, że nie wystarczy już tylko dobry produkt, funkcjonalne oprogramowanie czy działania promocyjne takie jak SEO, social media marketing, linki sponsorowane i kampanie banerowe itp. Oczywiście wszystkie te działania są niezbędne, ale jeśli ogólna strategia firmy nie będzie oparta na twardych danych z rynku, nawet najlepszy pomysł na biznes może okazać się mało rentowny. Jak zatem ustrzec się przed nietrafionymi inwestycjami? Należy monitorować, analizować i prognozować!

W e-commerce najważniejsza jest stała analiza.

Właściciele sklepów internetowych już teraz zauważają potrzebę regularnego monitoringu ofert konkurencji, który uaktualnia informacje o zmianach cen oraz nowym asortymencie wprowadzanym przez rywali. Często zdarza się także, że jeden z pracowników sklepu oddelegowany zostaje do ręcznego prowadzenia monitoringu publikacji na temat sklepu, który daje odpowiedź na pytanie, jak widzą nas klienci i czy nieuczciwa konkurencja nie działa przypadkiem na naszą niekorzyść. Pomocny w planowaniu działań e-marketingowych okazuje się także monitoring pozycji, który w prosty sposób wskazuje skuteczność pozycjonowania wybranych fraz. Istotna jest także regularna informacja na temat działania naszej platformy sklepowej. Czy nie zdarza się tak, że problemy techniczne w sklepie zniechęcają użytkowników do zrobienia u nas zakupów.

Należy jednak pamiętać, że nie każdy właściciel sklepu internetowego dysponuje odpowiednią liczbą pracowników i czasem, aby monitorować i analizować wszystkie wypowiedzi pojawiające się w sieci, zmiany u konkurencji czy codzienną pozycję w wyszukiwarkach i poprawne działanie systemu. Właścicielom e-sklepów, w ciągle zmieniającym się otoczeniu biznesowym i przy ograniczonym dostępie do niezbędnych danych, ciężko zatem prognozować sprzedaż, którą mogą wygenerować ich sklepy, a tym samym ryzyko porażki jest większe.

Odpowiedzią na te wszystkie problemy może być zautomatyzowanie wielu z wyżej wymienionych aktywności, które w znaczący sposób ograniczy czas i koszty analizy rynku.

Przydatne narzędzia do monitorowania i prognozowania Twojego e-commerce to:

  • Monitorowanie ruchu: Gogle Analytics - Zapewne po zapoznaniu się z podstawowymi funkcjami sklepu i przećwiczeniu ich obsługi zadajesz sobie pytanie: „Jak sprawdzić kto i jak często wchodzi do mojego sklepu?”. Jest to jedno z najistotniejszych  pytań w sprzedaży internetowej – statystyki odwiedzin sklepu i ich analiza to narzędzie wręcz nieodzowne w prowadzeniu sklepu w sieci.

  • Monitoring publikacji i wzmianek o marce: na przykład Brand24.pl - dostarcza zestawienie informacji na temat działalności sklepu, dostępnych na stronach trzecich (przede wszystkim opinii). Istotnym elementem tej usługi jest również agregowanie opinii i monitorowanie zmian w czasie.

  • Monitoring pozycji: narzędzie umożliwiające stałe monitorowanie pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych dla poszczególnych fraz lub grup fraz. Tu wybór na rynku jest ogromny.

  • Monitoring cen: narzędzie umożliwiające automatyczne monitorowanie cen w konkurencyjnych sklepach na towary, które znajdują się również w ofercie obsługiwanego e-sklepu.

  • Monitorowanie aplikacji: celem jest monitorowanie działania poszczególnych procesów w aplikacji własnej lub trzeciej. W odniesieniu do sklepów internetowych monitorowanie poprawności działania takich procesów jak np. złożenie zamówienia, logowanie, rejestracja itp.

  • Sprawdzenie czy sklep jest odpowiednio zoptymalizowany pod SEO: SEO audyt to przykładowe narzędzie, które kompleksowo przeanalizuje dostosowanie Twojej witryny pod aktualne wymogi wyszukiwarki Google.

Tego typu narzędzia są potrzebne i dziś wymagane wręcz do prowadzenia e-commerce i bez nich, nawet najlepszy plan i dobre chęci nie pomogą w osiągnięciu sukcesu w e-biznesie.

Więcej informacji i porad możesz znaleźć tutaj: http://blog.clearsense.pl

Opracowanie:
Łukasz
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz