Artykuł sponsorowany

Laptop po gwarancji – sprawdź, jakim usterkom może ulec

Laptop po gwarancji – sprawdź, jakim usterkom może ulec

Standardowa gwarancja na nowego laptopa trwa 2 lata. Czasem można ją przedłużyć za dodatkową opłatą o kolejne 12 czy 24 miesiące. Czas życia notebooka jest jednak dłuższy niż okres ochrony objęty gwarancją serwisową, a do usterki może dojść w każdym momencie. Usterki i awarie, które mogą się pojawić, związane są z oprogramowaniem, samym sprzętem, a także akcesoriami dodatkowymi, takimi jak ładowarki. Jakie problemy pojawiają się najczęściej?

Problemy z systemem operacyjnym

Na większości laptopów, bez względu na producenta, zainstalowana jest jedna z wersji systemu Windows. W 2016 roku użytkownicy zyskali prawo do wykonania darmowej aktualizacji systemu do wersji 10, która chwalona jest przez ekspertów za intuicyjność oraz dość dobrą stabilność. Mimo to zdarza się, że system nagle spowolnia, a obejrzenie na laptopie filmu czy skorzystanie z edytora tekstu lub zdjęć staje się niemal niemożliwe. Problem wcale nie musi mieć charakteru sprzętowego. Zwiększyć płynność pracy często może naprawa lub przeinstalowanie systemu operacyjnego. To przydatne również, gdy komputer został zainfekowany przez złośliwe oprogramowanie – wirusy czy spyware lub częste ostatnio ransomware. Specjaliści z serwisu, w miarę możliwości, zatroszczą się o zachowanie danych użytkownika, np. zdjęć czy dokumentów, tak by były dostępne również po naprawie.

Problemy z baterią

Największą zaletą laptopa jest jego mobilność – to, że można z niego korzystać w dowolnym miejscu bez konieczności podpinania się do gniazdka z prądem. Pozwala na to zamontowana wewnątrz bateria, która – w nowym urządzeniu – umożliwia co najmniej kilka godzin pracy na jednym naładowaniu. Z czasem mogą się jednak pojawić problemy z ładowaniem, a czas jej pracy ulega skróceniu. Może to świadczyć o uszkodzeniu ogniw baterii lub uszkodzeniu przetwornicy płyty głównej. Najprostszym rozwiązaniem jest wymiana baterii na nową – to koszt maksymalnie kilkuset złotych, w zależności od modelu posiadanego laptopa. Wymiany może dokonać dobry serwis, taki jak Mtech Arkadiusz Moczydłowski.

Problemy z matrycą

Migoczący ekran, zbyt słabe nasycenie kolorów, pojawianie się krzaczków czy linii na ekranie… To tylko niektóre objawy, które mogą świadczyć o uszkodzeniu matrycy, ale także taśmy oraz zawiasów urządzenia. Czasem naprawa wymaga np. tzw. reballingu chipsetu, czasem fizycznej wymiany podzespołu, a nawet całej matrycy.

Problemy z układem chłodzenia

Przyczyn przegrzewania się laptopów może być wiele – począwszy od nieoczyszczonej wentylacji, w której zebrał się kurz, przez zeschnięte pasty termoprzewodzące, aż po uszkodzenie elektroniki wentylatora. Specjalista rozkręci komputer, wykona prace konserwacyjne i przywróci jego pełną sprawność.

Uszkodzenia gniazd

Gniazda USB, HDMI, słuchawkowe, sloty karty pamięci… To bardzo wrażliwe elementy każdego notebooka. Eksploatowane z dużą intensywnością mogą się obluzować lub ulec innemu uszkodzeniu mechanicznemu, co spowoduje zaburzenie komunikacji urządzeń peryferyjnych z komputerem. Serwis oceni, czy wystarczy je ponownie przylutować, czy konieczna będzie np. wymiana na nowe.

Warto pamiętać, że samodzielne rozkręcanie laptopa może jeszcze pogorszyć stan urządzenia. Właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie sprzętu w ręce eksperta.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz