Co musisz wiedzieć o biurze rachunkowym zanim zaczniecie współpracę?
Wybierając księgowego, który zajmie się finansami naszej firmy, musimy być ostrożni. Biur rachunkowych i księgowych działających na własną rękę jest bardzo wiele, ale tylko niektóre z nich zasługują na zaufanie. Żeby nie wpaść w kłopoty warto, przed podpisaniem umowy, sprawdzić kilka ważnych spraw. W naszym artykule podpowiadamy, co do czego trzeba się upewnić przed wybraniem księgowego dla naszej firmy.
Uprawnienia i ubezpieczenie
Na początek warto zapytać, czy biuro rachunkowe, do którego się zwracamy, posiada certyfikat Ministerstwa Finansów. Nie jest to obowiązkowe, jednak taki certyfikat często świadczy o wiedzy i fachowości. Upewnijmy się też, czy księgowy lub biuro rachunkowe posiada ubezpieczenie OC – to ważne zabezpieczenie na wypadek ewentualnych błędów. Jeśli usługi księgowe świadczone przez daną firmę są objęte ubezpieczeniem, to możemy mieć pewność, że jeśli księgowy popełni błąd, który będzie kosztować nasza firmę pieniądze, będzie miał środki na zwrot tej kwoty.
Doświadczenie i wiedza
Bardzo duży wpływ na jakość usług księgowych ma oczywiście doświadczenie księgowego. Jeśli szukamy porad kogoś, kto w branży działa od lat, powinniśmy zwrócić się po pomoc do Biura Rachunkowego APORT. Zanim podpiszemy umowę możemy zapytać o to, czy biuro posiada referencje wystawione przez klientów. Takie referencje to najlepsze potwierdzenie jakości świadczonych usług. Warto też dopytać o to, jak często pracownicy przedsiębiorstwa przechodzą szkolenia i uzupełniają swoją wiedzę – w pracy księgowego bardzo ważne jest śledzenie wszelkich zmian prawnych i aktualizowanie informacji. Bez tego nie można dobrze prowadzić rachunkowości przedsiębiorstwa. Warto też upewnić się, kto dokładnie będzie zajmować się sprawami naszej firmy – czy będzie to księgowy z dużym doświadczeniem, czy pracownik, który dopiero zaczyna swoją pracę. To może mieć duży wpływ na to, jaki będzie poziom realizowanych usług.
Za co płacimy?
Przed podpisaniem umowy z biurem rachunkowym koniecznie zapytajmy o to, co mamy zagwarantowane w ramach usług, za które płacimy. Czy jakieś usługi będą dodatkowo płatne? Czy cena obejmuje ich pełen zakres? Czy możemy liczyć na profesjonalne doradztwo dotyczące spraw finansowych, czy wyłącznie na prowadzenie ksiąg podatkowych? Czy pracownicy biura będą nas reprezentować w urzędach? Przy okazji warto też zapytać, w jaki sposób mamy przekazywać dokumenty do biura – czy musimy robić to osobiście, czy jest możliwość przesłania niezbędnych dokumentów przez Internet lub kurierem.