Artykuł sponsorowany

Czy gadżety reklamowe są kosztem podatkowym firmy?

Czy gadżety reklamowe są kosztem podatkowym firmy?

Aby pozyskać nowych klientów lub kontrahentów, firmy często korzystają z reklamy. Poza reklamą w lokalnej prasie, ogólnopolskiej telewizji czy internecie, w centrum zainteresowania przedsiębiorców znajdują się gadżety reklamowe. Można je rozdawać przy różnych okazjach lub wręczać osobom, które odwiedzą siedzibę firmy. Czy zakup gadżetów można uwzględnić jako koszt podatkowy poniesiony przez przedsiębiorstwo?

Wydatek na reklamę czy reprezentację?

Jeżeli chodzi o możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na reklamę i reprezentację, to  w  przepisach podatkowych znajduje się wyraźne rozróżnienie. Firmy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jedynie te środki, które zostały spożytkowane na reklamę, czyli dotarcie do nowych klientów lub kontrahentów. Faktura wystawiona na zakup gadżetów reklamowych nie zawsze zatem będzie mogła zostać rozliczona po stronie kosztów uzyskania przychodów – wszystko zależy od dwóch czynników: ich wartości i sposobu, w jaki zostaną one wykorzystane.

Firmy, które zajmują się produkcją gadżetów reklamowych, np. Aarpol Plus , proponują m.in. długopisy, breloki, zapalniczki, kubki, koszulki, teczki, pamięci USB. Najczęściej na produktach tych znajduje się nadruk w postaci logo lub danych kontaktowych firmy. Jeżeli są one rozdawane przechodniom na ulicy, wręczane gościom na targach lub uczestnikom konferencji biznesowych, to są kwalifikowane jako materiały reklamowe. Wówczas fakturę za nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Oprócz artykułów tanich, np. plastikowych długopisów automatycznych, zwykłych notesów czy balonów z nadrukiem, firmy proponują również gadżety reklamowe z górnej półki. Mowa tu m.in. o skórzanych torbach lub teczkach czy markowych, drogich długopisach, na których nie są nanoszone nadruki. Takie gadżety nie trafiają też do przypadkowych osób, ale najczęściej najlepszych klientów czy kontrahentów. W efekcie wydatków poniesionych na nie firma nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, bo są to wydatki reprezentacyjne.

Kiedy odliczyć, a kiedy zapłacić VAT od gadżetów reklamowych?

Faktura za magnesy, czapeczki, smycze, breloki czy zapalniczki, na których znajdzie się nadruk reklamowy i które będą wykorzystywane jako gadżety reklamowe, może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, co dla przedsiębiorcy oznacza tyle, że będzie on miał prawo odliczyć VAT. Finalnie zatem do urzędu skarbowego odprowadzi niższą kwotę VAT, co jest dla niego korzystne. Kiedy będzie inaczej?

Jeżeli gadżety reklamowe będą pozbawione nadruku (lub nadruk znajdzie się np. na opakowaniu, w którym zostanie umieszczony drogi długopis) i zostaną one przekazane kontrahentom, to może się zdarzyć, że firma będzie zobowiązana odprowadzić VAT do urzędu skarbowego. Wystarczy tylko, że wartość takiego gadżetu przekroczy 100 zł.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz