Artykuł sponsorowany

Zapchany filtr DPF to nie koniec świata! Wykonaj jego regenerację!

Zapchany filtr DPF to nie koniec świata! Wykonaj jego regenerację!

Filtry DPF zamontowane w układzie wydechowym silników diesla mają zadanie ograniczenie ponadnormatywnej emisji szkodliwych zanieczyszczeń do atmosfery. Niestety element ten dosyć często zapycha się, czemu sprzyja nieprawidłowa eksploatacja samochodu. Wówczas konieczna jest regeneracja filtra DPF. Czym dokładnie jest ten podzespół? Jak przebiega jego regeneracja? Czy zawsze jest możliwa? Dowiesz się tego po lekturze niniejszego poradnika.

Czym jest filtr DP i dlaczego tak szybko się zapycha?

Filtr DPF (ang. diesel particulate filter) jest filtrem cząstek stałych zapobiegającym przedostawaniu się do atmosfery sadzy, będącej skutkiem ubocznym procesu spalania w silniku diesla. Często podzespół ten łączony jest z katalizatorem oxicat, DeNOx lub czterofunkcyjnym, co pozwala wyeliminować jeszcze większą ilość cząstek stałych.

Dzięki wprowadzeniu tego elementu układu wydechowego emisja zanieczyszczeń spadła z 0,025 g do niespełna 0,005 g. Daje to obraz tego, jak wiele drobin spalonego węgla, popiołu i siarczanów osadza się w porowatych kanalikach filtra cząstek stałych. Jeśli dojdzie to ich całkowitego zapchania - na tablicy rozdzielczej samochody wyświetla się odpowiedni komunikat. W przypadku aut niektórych marek - jak choćby Suzuki - zdarza się to nawet, co ok. 30 tys. km. Nie warto wówczas odwlekać wizyty w serwisie samochodowym, ponieważ zbagatelizowanie problemu może doprowadzić do uszkodzenia tej części układu wydechowego, ponadto zwiększa się wówczas ilość spalonego paliwa.

Jak wyjaśnia Paweł Wychowaniec z warsztatu Kadex w Częstochowie - czynnikami sprzyjającymi szybkiemu zapychaniu filtra DPF są: jazda miejska, na krótkich trasach oraz nieprawidłowa eksploatacja samochodu z silnikiem diesel. Ponadto wady układu paliwowego, EGR, dotrysku czynnika AdBlue znacznie przyspieszają termin wizyty w serwisie w celu regeneracji filtra cząstek stałych.

Jak przebiega regeneracja filtra DPF?

Choć regenerację filtra DPF można wykonać w większości warsztatów samochodowych, to jednak warto wybrać taki serwis, który specjalizuje się w naprawach części układu wydechowego.

Przed rozpoczęciem czyszczenia tego elementu wykonuje się badanie endoskopowe albo zdjęcie rentgenowskie, co pozwala na zdiagnozowanie, czy nie powstały mechaniczne uszkodzenia uniemożliwiające regenerację.

Najbardziej zalecaną techniką jest metoda hydrodynamiczna. Polega ona na usunięciu sadzy przy użyciu chemicznego preparatu zmiękczającego i strumienia wody. W efekcie tego zabiegu spalony węgiel, siarczany i popiół odklejają i zostają wypłukane. Na zakończenie z filtra usuwa się wodę, suszy się go i chłodzi. Przeprowadza się również test przeciwciśnieniowy oraz wykonuje ponownie badanie endoskopowe. Ma to na celu potwierdzenie, że zabieg został wykonany poprawnie i usunięte zostały wszelkie cząsteczki sadzy.

Wszystkie czynności i ich efekty są spisywane w formie raportu, który otrzymuje klient, opuszczając serwis samochodowy.

Regeneracja filtra cząstek stałych nie zawsze jest możliwa. Jeśli nosi on ślady spękań bądź wkład jest stopiony, wówczas konieczna jest bardziej kosztowna wymiana elementu na nowy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz