Wymiana rozrządu - niezbędna konieczność. Co warto wiedzieć w tym zakresie?
Sterowanie elementami, których zadaniem jest doprowadzenie paliwa do cylindra silnika tłokowego, a kolejno usunięcie z niego spalin – to najprostsze rozumienia działania układu rozrządu. Sprawy układ rozrządu to podstawa, bez której auto nie będzie się nadawać w żadną podróż. Aby samochód odpowiednio pracował, niezbędna jest cykliczna wymiana rozrządu.
Czym właściwie jest układ rozrządu?
Rozrząd składa się z wielu podzespołów. Wśród nich wymienia się: zawory, przekładnie oraz wałek rozrządu. Napęd rozrządu zbudowany jest z łańcucha lub paska oraz kół. Jak już wspomniano, aby mechanizm działał poprawnie, potrzebna jest regularna wymiana do kontrola rozrządu.Kiedy należy wymienić rozrząd?
Nie ma jednej, obowiązującej zasady, która informuje, co ile kilometrów należy wymieniać rozrząd. Producenci aut mają różne zalecenia, a sama wymiana jest również zależna od wytrzymałości całego układu. Niektórzy właściciele samochodów podchodzą do wymiany układu rozrządu dość optymistycznie. Doświadczeni mechanicy twierdzą, że im starsze auto, tym stan wytrzymałości układu rozrządu sukcesywnie się skraca. Trochę inaczej sytuacja klaruje się w przypadku łańcucha rozrządu. Z reguły jest bardziej wytrzymały, jednak inne elementy, takie jak prowadnica, rolki czy pompa wody, psują się tak samo, jak przy pasku. Łańcuch jest łatwiejszy do zdiagnozowania, a to dzięki charakterystycznym dźwiękom.
Wymieniając układ rozrządu, należy skorzystać z usług profesjonalnego mechanika, np. z warsztatu samochodowego K-Drive, który prowadzi Kamil Chojnacki.
Jakie konsekwencje niesie za sobą brak wymiany rozrządu?
Nie warto odkładać wymiany układu rozrządu, bowiem może to nieść poważne skutki. Niestety, ale zerwany pasek rozrządu może się przyczyniać nawet do całkowitego zniszczenia silnika. Większość nowoczesnych aut jest wyposażona w silniki kolizyjne, gdzie tłoki są narażone na uderzenia w zawory, a co za tym idzie – jednostka kończy swój byt. Aby temu zapobiec – wymiana paska rozrządu jest tutaj kluczem. Liczy się cykliczność, bo sam pasek nie daje żadnych oznak zużycia.
Jeśli dojdzie do zerwania paska, absolutnie nie można uruchamiać samochodu. Jeśli do tego dojdzie, nieuniknione jest zniszczenie silnika. Podobnie jest w sytuacji, jeśli podejrzewamy, że auto zgasło, bo zbliża się wymiana paska – wówczas również nie warto odpalać pojazdu. Jeśli okaże się, że silnik się zniszczył, w najlepszym wypadku wymagany będzie jedynie jego remont. Gorszy scenariusz przewiduje konieczność nowej jednostki.