Artykuł sponsorowany

W jakich ciężarówkach musi być stosowany AdBlue?

W jakich ciężarówkach musi być stosowany AdBlue?

Ochrona środowiska naturalnego, a zwłaszcza dbanie o poprawę jakości powietrza są od lat jednym z głównych czynników wpływających na konstrukcję wszystkich projektowanych pojazdów, zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarówek oraz motocykli. Od pewnego czasu poza katalizatorami i filtrami cząstek stałych w pojazdach montuje się także zaawansowane technicznie instalacje AdBlue.

Co to jest AdBlue i gdzie się go używa?

Większość transportowanych obecnie ładunków jest przewożonych przy wykorzystaniu samochodów ciężarowych. Taki rodzaj transportu jest najbardziej opłacalny ekonomicznie oraz najszybszy. Ponieważ jednak auta ciężarowe są na ogół napędzane tańszymi w eksploatacji silnikami diesla, wiąże się to też z wyższą emisją szkodliwych związków znajdujących się w spalinach. Dla zmniejszenia ilości zanieczyszczeń powietrza na terenie Unii Europejskiej są wprowadzane regulacje wymuszające na producentach stosowanie rozwiązań mogących zmniejszyć poziom groźnych substancji, które wydostają się z układów wydechowych.

Jednym z rozwiązań stosowanych w ciężarówkach spełniających wymogi norm Euro 4 i 5 oraz najnowszej Euro 6 są układy SCR (Selective Catalytic Reduction), tzw. selektywnej redukcji katalitycznej. Urządzenia te zmniejszają ilość emitowanych tlenków azotu za sprawą natrysku wodnego roztworu mocznika, podawanego w katalizatorze pod wysokim ciśnieniem wprost na strumień wydostających się z silnika gazów. Mocznik jest oferowany pod handlową nazwą AdBlue i musi być tankowany niezależnie od paliwa. Działanie instalacji wymaga zastosowania układu składającego się m.in. ze specjalnej pompy AdBlue, zbiornika wraz z przewodami oraz czujnikami i sterownikiem, a także wtrysku. Odpowiednio przystosowany musi być także sam katalizator.

Części zamienne do układów AdBlue

Układy AdBlue są montowane w większości nowoczesnych ciężarówek, ponieważ bez nich nie byłoby możliwe osiągnięcie wymaganych w przepisach poziomów czystości spalin, a tym samym uzyskanie europejskiej homologacji dla pojazdu. Choć korzystanie z katalizatorów z SCR redukuje zanieczyszczenia, to także zwiększa skomplikowanie konstrukcji i wpływa na koszty eksploatacji.

Ponieważ mocznik ma silne działanie korozyjne, elementy układu np. zbiorniki, przewody i pompy, muszą być wykonane z tworzyw sztucznych. Choć eliminuje to ryzyko pojawienia się rdzy, to jednocześnie sprawia, że są one podatne na uszkodzenia, a ich trwałość bywa dość niska. Sprawę dodatkowo komplikuje konieczność montowania podgrzewania zbiorników, gdyż AdBlue krystalizuje już w temperaturze poniżej –11,5°C. Na szczęście w ofercie firm zajmujących się dystrybucją części i podzespołów do samochodów ciężarowych m.in. Stoksik Truck można znaleźć wszystkie potrzebne elementy całej instalacji, zarówno nowe, jak i regenerowane.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz