Materiał Partnera

W jaki sposób można podnieść jakość klasycznego druku?

W jaki sposób można podnieść jakość klasycznego druku?
Istnieje wiele sposobów na uszlachetnianie druku. Jednym z nich jest jego lakierowanie, które nie tylko wygląda estetycznie, ale też zmienia jego właściwości fizyczne. Firmy poligraficzne stosują w tym celu różnorodne metody, takie jak lakierowanie UV, olejowe lub dyspersyjne. W jakim celu nakłada się lakiery i jaki efekt można uzyskać przy pomocy poszczególnych typów?

W jakim celu lakieruje się druk?

Papier pokryty tylko farbą drukową jest nie tylko mało estetyczny, ale też szczególnie narażony na niesprzyjające czynniki środowiska np. wilgoć lub uszkodzenia mechaniczne. Lakiery nadają mu określone właściwości zapewniające odporność, w zależności od tego, jakie metody i substancje zostaną użyte.

Specjaliści z gdyńskiej firmy poligraficznej Mardoj, jako najważniejsze cele lakierowania druku wymieniają:

  • zabezpieczenie powierzchni przed ścieraniem się tuszu;
  • zmiana wyglądu naniesionej farby (połysk, połysk perłowy, mat);
  • ożywienie kolorów, ich poprawa lub całkowita zmiana poprzez naniesienie lakierów barwionych;
  • poprawa sztywności papieru;
  • zwiększenie grubości papieru o niskiej gramaturze;
  • zastosowania nietypowe: farby termochromatyczne, lakiery fotoluminescencyjne, zapachowe, zdrapkowe, brokatowe, wypukłe itd.

Na tym przykładzie można zauważyć, że lakierowanie jest w stanie nadać zupełnie nowego, wyjątkowego wyglądu. Jest to bardzo przydatne w przypadku materiałów reklamowych lub opakowań, mających przyciągnąć zainteresowanie klientów. W ten sposób ozdabiane są między innymi kartoniki do kosmetyków lub zeszyty dziecięce.

Sposoby lakierowania druku

Istnieją trzy podstawowe sposoby lakierowania druku. Pierwszym z nich są farby olejowe, które mogą występować w odmianie neutralnej lub nadającej mat/połysk. W ostatnich latach szczególnie popularne jest lakierowanie UV, mają one o wiele szersze zastosowanie niż farby olejowe. Są podatne na klejenie i stosowanie folii hot-stampingowej, a jednocześnie nietoksyczne, dlatego może je wykorzystywać również w przypadku opakowań i ulotek do żywności. Ostatnią grupą są lakiery dyspersyjne, które zapewniają dużą wygodę podczas produkcji, zwiększając odporność drukowanych elementów na blokowanie w stosie.

Ceny lakierowania są zależnie nie tylko od jego sposobu, ale również wielkości zamówienia. Im więcej sztuk zostanie zamówione w jednej firmie poligraficznej, tym niższa będzie cena za pojedynczą sztukę. Wiele przedsiębiorstw dopuszcza również drobne negocjacje w zakresie kosztów realizacji poszczególnych zamówień dla każdego klienta.

Opracowanie:
Gdynia, Chwaszczyńska 172c
tel. 58 623 74 34
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz