Artykuł sponsorowany

Uszczelnienia techniczne dla pneumatyki

Uszczelnienia techniczne dla pneumatyki

Szczelność jest niezwykle ważnym parametrem dla prawidłowego działania urządzeń pneumatycznych. Jej zachowanie gwarantuje precyzję, powtarzalność i efektywność ich ruchów, zazwyczaj obrotowych lub posuwisto-zwrotnych. Dlatego tak ważne jest, by zastosowane rozwiązania uszczelniające spełniały swoje zadanie w stworzonych w ten sposób dynamicznych warunkach, często przy wysokich prędkościach.

Istnieją w tym zakresie standardowe produkty gotowe o konkretnych profilach i przekrojach, wiele firm jednak wychodzi naprzeciw specyficznym potrzebom i wymaganiom swoich klientów, opracowując wraz z tymi ostatnimi specjalnie dla nich przeznaczone projekty, a następnie realizując je z użyciem optymalizowanych w tym celu materiałów różnego rodzaju, w zależności od przeznaczenia. Powinny one cechować się wysoką odpornością na ścieranie, rozerwanie i ogólnie rzecz biorąc – zużycie. Dobre parametry tarciowe, duża rozciągliwość i elastyczność to kolejne pożądane cechy w uszczelnieniach technicznych dla pneumatyki.

Różne warianty materiałowe

W zależności od przeznaczenia uszczelnienie takie można wykonać z różnego rodzaju materiałów. Z uwagi na liczne możliwości, jakie oferuje, jednym z najpopularniejszych jest poliuretan. Wykazuje on dobrą odporność na ścieranie, a także optymalne własności elastyczne, cechuje go też niska wartość odkształcenia trwałego i ogólnie wysoka wytrzymałość. Poliuretan wykorzystuje się często to produkcji uszczelnień w pewien sposób niestandardowych, przeznaczonych do celów specjalnych.

Innym rozwiązaniem jest zastosowanie elementów metalowo-gumowych. Część metalowa wykonana może być na przykład z mosiądzu, aluminium, stali lub stali nierdzewnej i zostać zwulkanizowana z niemal każdym rodzajem elastomeru, w zależności od potrzeb zamawiającego.

Specjalnie opracowane, samosmarujące tworzywo sztuczne to z kolei materiał, z którego tworzone są pneumatyczne pierścienie prowadzące do tłoków i łożysk. Zapewnia to niewysoki współczynnik tarcia, długotrwałą stabilność i trwałość wynikającą z odporności na zużycie ścierne.

Konstrukcje dostosowane do konkretnych potrzeb

W przypadku standardowych cylindrów, jak również tych uruchamianych elektromagnetycznie zaleca się stosowanie pneumatycznych uszczelek tłokowych wykonanych z odpornego na zużycie ścierne poliuretanu. Nadają się one do tłoków o działaniu zarówno jedno-, jak i dwustronnym, nie potrzebują dużej obudowy, a ich instalacja jest stosunkowo łatwa.

Jeżeli chodzi o pneumatyczne uszczelnienia tłoczysk, to tu również można zastosować standardowy poliuretan (uszczelnienia wargowe). – Pewną opcją jest jednak także układ uszczelka-pierścień zgarniający tłoczyska do rowków zamkniętych bądź otwartych – sugeruje ekspert z Centrum Produkcji Uszczelnień Technicznych „Polwent”. Pierścienie zgarniające mogą też być instalowane osobno (i dosyć łatwo) w otwarte lub półotwarte rowki. Występują one w kilku wariantach, a specjalnie skonstruowane elastyczne wargi chronią cylinder przed zanieczyszczeniami.

Na szczególną uwagę zasługują pneumatyczne uszczelnienia amortyzujące, których użycie sprawia, że nie trzeba stosować zaworów zwrotnych, ponieważ zapewniają amortyzację przy końcu suwu. Automatyczne centrowanie natomiast pozwala na obsługę tak prostą jak zatrzaskowa instalacja tego typu uszczelnień.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz