Materiał Partnera

Typowe awarie układu zawieszenia w samochodzie

Typowe awarie układu zawieszenia w samochodzie

Właściciele aut odwiedzający warsztat samochodowy bardzo często zgłaszają się z problemami dotyczącymi układu zawieszenia w samochodzie. Faktem jest, że zawieszenie pojazdu jest szczególnie narażone na rozmaite obciążenia oraz niedoskonałości nawierzchni, po której podróżujemy. Postanowiliśmy opisać, które elementy układu zawieszenia wyjątkowo często ulegają awariom.

Dlaczego gumy są szczególnie narażone na uszkodzenie?

Niemal każdy mechanik samochodowy powie nam, że elementem w obrębie układu zawieszenia szczególnie podatnym na uszkodzenie są wszystkie gumy. Bardzo wyraźnie jest to odczuwalne w okresie zimowym. Pod wpływem niskiej temperatury guma twardnieje. Jednocześnie zwiększają się jej tendencje do pękania. Czynnikiem zwiększającym ryzyko są dziury na drodze, które szczególnie często pojawiają się zimą. Dlatego też po zakończonym okresie zimowym warto sprawdzić stan wszystkich elementów gumowych oraz części powlekanych gumą. 

Jak zdiagnozować usterkę sworznia i wahacza?

Wśród napraw wykonywanych przez serwis samochodowych bardzo często możemy wymienić usterkę wahacza oraz sworznia. Rolą wahacza jest połączenie piasty koła z nadwoziem. Element ten jest dosyć odporny na uszkodzenie. Niestety dużo bardziej delikatne są gumowe tulejki, które często są wprasowywane w wahacz. Uszkodzenie gumowego elementu wiąże się z koniecznością wymiany całego wahacza. Sworzeń to z kolei element, który łączy wahacz ze zwrotnicą. Wahacz skręca się w momencie zmiany położenia kół pojazdu. Awaria sworznia objawia się charakterystycznymi stukami dochodzącymi z przedniej części samochodu. Są one wyraźnie słyszalne podczas wolnej jazdy po nierównej nawierzchni.

Kiedy należy wymienić końcówkę drążka kierowniczego?

Niemal każdy serwis samochodów osobowych oferuje wymianę końcówki drążka kierowniczego. Końcówka drążka jest elementem łączącym zwrotnicę z przekładnią kierowniczą. Żywotność tego podzespołu może być bardzo zróżnicowana. Zależy ona od jakości samej części oraz warunków drogowych. Objawem, który powinien wzbudzić nasz niepokój są drgania pojawiające się na kierownicy. Odwiedzając warsztat samochodowy można zweryfikować występowanie luzów i zlecić wymianę tej części. Warto pamiętać, że po wymianie końcówki drążka niezbędne jest ponowne ustawienie geometrii pojazdu.

Jak zdiagnozować usterkę łącznika stabilizatora?

Łącznik stabilizatora ma zapewniać optymalną przyczepność kół do podłoża. Ta część posiada ruchome końcówki, które mogą ulegać zerwaniu podczas wjazdu w dziurę. To z kolei prowadzi do powstania luzów. Usterkę można stwierdzić samodzielnie podczas powolnej jazdy na nierównej nawierzchni. Słychać wtedy stuki dochodzące z okolicy kół. W warsztacie samochodowym mechanik może potwierdzić diagnozę wchodząc pod auto i poruszając łącznikiem. Stwierdzenie występowania luzu kwalifikuje tą część do wymiany.

Co może zepsuć się w amortyzatorze?

Amortyzatory odpowiadają za „wybieranie” nierówności znajdujących się na jezdni. W momencie, kiedy zauważymy, że nasz samochód zaczyna „pływać” podczas pokonywania zakrętów, możemy domniemywać, że uszkodzeniu uległ amortyzator. Również wyciek oleju z okolic amortyzatora jest jasnym sygnałem, że część już wkrótce będzie nadawać się do wymiany. Stan amortyzatorów można sprawdzić w każdym serwisie samochodowym. W obrębie amortyzatora uszkodzeniu może ulec również sprężyna amortyzatora oraz łożysko amortyzatora. Pęknięta sprężyna nie zmniejsza komfortu jazdy. Wywołuje jednak charakterystyczne stuki podczas jazdy po nierównej nawierzchni i w trakcie hamowania. Łożysko amortyzatora może ulec zatarciu, co objawia się opornym skręcaniem kół.

Układ zawieszenia jest newralgicznym elementem budowy pojazdu. Dlatego warto regularnie sprawdzać stan zawieszenia w sprawdzonym warsztacie samochodowym. Wybierając warsztat Auto-Klinika, prowadzony przez Adriana Maja, zyskujemy pewność, że nasz pojazd trafi w ręce dobrych specjalistów, którzy będą w stanie dokonać szybkiej diagnozy oraz szybkiej naprawy auta.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz