Artykuł sponsorowany

Transport ponadnormatywny – maszyny budowlane i rolnicze w drodze.

Transport ponadnormatywny – maszyny budowlane i rolnicze w drodze.

Przetransportowanie dużej i ciężkiej maszyny budowlanej lub rolniczej z punktu A do punktu B to skomplikowane oraz wymagające zadanie. Fakt, że większość z nich ma własne koła lub gąsienice, nie zawsze wystarczy, aby mogły się one samodzielnie poruszać po naszych drogach. Dlatego też w większości przypadków niezbędne jest skorzystanie z usług firm profesjonalnie zajmujących się transportem ponadnormatywnym.

Transport przez duże „T”

Fakt, że maszyna budowlana lub rolnicza posiada koła i może jeździć po placu budowy lub polu, wcale nie oznacza, że równie swobodnie może poruszać się po drogach i ulicach, a co za tym idzie w razie potrzeby musi być ona przewieziona. Skorzystanie z usług firm takich jak Eurohol ze Szczecina, oferujących transport ponadnormatywny, ma wiele zalet. Wiąże się to między innymi z oszczędnościami finansowymi (duże ilości paliwa spalonego przez samodzielnie poruszającą się maszynę), a także, jeśli zdecydujemy się na skorzystanie z usług transportowych, z oszczędnością czasu. W chwili obecnej największą popularnością cieszy się przewóz drogowy, który może być przeprowadzany zarówno po nawierzchniach bitych, szosach, jak i drogach gruntowych. Zadania tego typu wymagają jednak od przewoźników, świadczących usługi przewozowe maszyn budowlanych i rolniczych, posiadania niezbędnych zezwoleń i uprawnień, a także zastosowania odpowiednich rozwiązań technicznych, które umożliwią bezpieczne przetransportowanie tego typu konstrukcji. Najczęściej do tego celu wykorzystywane są specjalistyczne lawety lub naczepy niskopodwoziowe, których konstrukcja ułatwia najazd maszyn. W wielu przypadkach niezbędne jest także zastosowanie dodatkowych urządzeń, które przeznaczone są do załadunku i rozładunku, takich jak rampy najazdowe, rolki transportowe, wózki, lewarki, wciągarki czy podnośniki i HDS-y. Zakres usług jakie świadczy profesjonalna firma transportowa, poza samym transportem, obejmuje także załadunek maszyny, zabezpieczenie jej na czas podróży, pilotaż w drodze oraz rozładunek w miejscu docelowym, a niekiedy także ewentualny rozruch w nowym miejscu eksploatacji. Dodatkowo przed wyruszeniem w drogę niezbędne jest uprzednie opracowanie trasy pod kątem transportu ponadnormatywnego. Powinna ona być zaplanowana w taki sposób, aby bezpiecznie i sprawnie przewieźć dany ładunek, z uwzględnieniem elementów infrastruktury drogowej, które mogą utrudniać transport, takich jak ronda, tunele, słupy czy wąskie ulice. Pod uwagę należy wziąć także fakt, że niektóre drogi mają ściśle określoną wartość siły nacisku na jezdnię, którą transport ponadnormatywny może przekraczać. Prawidłowe przygotowanie trasy przejazdu powinno uwzględnić też kąty nachylenia nawierzchni do poziomu gruntu, liczbę podjazdów, zjazdów i łuków.

Zabezpieczenie transportu

Zabezpieczenie ładunku na czas przewozu to jeden z najważniejszych elementów w całym procesie transportowym. W tym przypadku pojawia się konieczności jego unieruchomienia względem środka transportu, w taki sposób, aby nie zniszczony i w nie zmienionej formie, dotarł do miejsca przeznaczenia, nie powodując jednocześnie zagrożeń, zarówno dla środka transportu, jak i dla ludzi oraz innych użytkowników dróg. Warto także pamiętać, że maszyna lub jej części umieszczone na platformie nie powinny w zasadzie przekraczać wymiarów skrajni drogowej. Jeśli jednak jakiekolwiek element ładunku wystaje z którejkolwiek strony poza pojazd, należy go odpowiednio oznaczyć (chorągiewki lub, w przypadku złej widoczności, dodatkowe oświetlenie).

Jak widać transportowanie maszyn budowlanych i rolniczych to proces logistyczny wymagający nie tylko odpowiednich narzędzi, ale przede wszystkim doświadczonych fachowców, przestrzegających odpowiednich przepisów i procedur, którym bez obaw można zlecić tego typu zadanie.

Opracowanie:
Szczecin, Gdańska 10
tel. 604 245 754
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz