Artykuł sponsorowany

Co warto wiedzieć o druku etykiet?

Co warto wiedzieć o druku etykiet?

System identyfikacji materiałów to niezbędny element zarządzania nie tylko pracą zakładu produkcyjnego. Stosowany jest w procesach logistycznych i handlowych, szpitalach i innych państwowych placówkach. Sprawdza się w znakowaniu majątku oraz magazynów. Wśród dostępnych na tym polu metod znaczącą przewagę nad prowadzeniem dokumentacji mają przy tym automatyczne systemy odczytywania danych z etykiet. Oparte są one na druku etykiet zawierających kody kreskowe 1D i 2D oraz programowaniu informacji na tagach RFID.

Informacje zawarte na etykiecie

Charakterystyczny układ czarnych i białych kresek umieszczany na etykiecie produktu jest dobrze znany każdemu. Pozwala on na zapis danych tekstowych oraz liczbowych o statycznym charakterze. W samym kodzie kreskowym zapisane są tylko dane dotyczące identyfikacji towaru – pozostałe, takie jak na przykład cena, pobierane są w momencie odczytu z odpowiedniej bazy danych. Ta informacja może być zmieniana właśnie w bazie, a kod kreskowy stanowi odnośnik do niej. Dwuwymiarową odmianą kodów kreskowych są m.in. zyskujące na popularności kody QR, które mogą pomieścić więcej informacji. Można w nich zapisać na przykład grafikę, adres strony internetowej czy dane geolokalizacyjne. Alternatywą dla kodów kreskowych i QR jest technologia RFID wykorzystująca fale radiowe do przesyłania danych między znacznikiem a czytnikiem.

Nowoczesne drukarki etykiet pozwalają na umieszczenie także oznakowania, dodatkowego tekstu czy grafiki. Na gruncie rozmaitych branż wykorzystywane są liczne symbole informujące o możliwości recyklingu, sposobie produkcji czy terminie przydatności produktu. W wielu przypadkach konieczne jest umieszczenie na etykiecie także jego składu. Natomiast grafika z logo producenta będzie miała charakter nie tylko informacyjny, ale również promocyjny. Druk wykonywany jest przy tym na wybranych materiałach eksploatacyjnych: etykietach, taśmach termostransferowych, podłożach samoprzylepnych, papierowych i foliowych, materiałach tekstylnych, poliestrowych czy tworzywach sztucznych. Z kolei w przypadku tagów RFID, specjalne drukarki etykiet programują informacje, które będą na nich zawarte.

Wiele w zakresie treści zależy od projektu etykiety, który można wykonać samodzielnie przy pomocy odpowiednich programów lub zlecić zewnętrznej firmie. Specjalistyczne oprogramowanie jest przy tym narzędziem niezbędnym dla wydajnego zarządzania etykietami, natomiast druk dużych nakładów przebiegać będzie sprawnie dzięki urządzeniom takim jak nawijaki oraz aplikatory etykiet. Te znacząco ułatwiają obsługę drukarek oraz naklejanie etykiet. Sam druk etykiet również można powierzyć drukarni, ale przy większych nakładach oraz częstym stosowaniu systemu znakowania warto zainwestować we własny sprzęt. Jest to zarazem wygodne i opłacalne, bowiem inwestycja taka szybko się zwróci.

Narzędzia niezbędne do druku etykiet

Podstawowymi urządzeniami wykorzystywanymi do druku etykiet są wspomniane już wyżej drukarki etykiet. Wśród najważniejszych producentów tych urządzeń na rynku wymienić można między innymi firmy Zebra Technologies, Honeywell, Brother, EPSON, SATO, TSC oraz CAB. Dostępne w sprzedaży drukarki podzielić możemy na kilka typów według wielkości nakładu i sposobu wykorzystania. Pod tym względem wyróżniamy:

  • drukarki biurowe,
  • drukarki półprzemysłowe,
  • drukarki przemysłowe,
  • drukarki przenośne (mobilne).
Ponadto istnieją także drukarki etykiet RFID, te jednak wciąż mają dość wąskie zastosowanie ze względu na wysoki koszt tej technologii. W drukarkach etykiet wykorzystywany jest druk termiczny oraz druk termotransferowy, przy czym ten drugi wykazuje większą trwałość. Warto wspomnieć o tym, że choć częściej spotkać możemy etykiety czarno-białe, to dzięki urządzeniom takim jak te z serii EPSON ColorWorks możliwy jest także druk etykiet w pełnym kolorze. W ofercie dystrybutorów takich jak firma Kreski znajdziemy kompleksowe rozwiązania do druku etykiet: urządzenia, oprogramowanie oraz materiały eksploatacyjne. Ważna w tym przypadku jest również opieka techniczna, serwis oraz usługi wdrożeniowe. Dzięki temu klienci mogą liczyć na szeroką gamę produktów przy indywidualnym wsparciu ze strony specjalistów firmy.
Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz