Materiał Partnera

Tachografy analogowe i cyfrowy - zasady i przepisy

Tachografy analogowe i cyfrowy - zasady i przepisy

Mimo że Unia Europejska nałożyła na kraje członkowskie wymianę tachografów analogowych na cyfrowe w pojazdach transportowych, wciąż istnieją pojazdy z tą pierwszą formą urządzenia. Posiadają one kilka istotnych różnic, jednak dotyczą ich te same przepisy związane z legalizacją oraz używaniem zgodnie z zasadami. Czym różnią się tachografy analogowe od cyfrowych oraz jakie obowiązki w ich zakresie nakładane są firmy transportowe?

Wymiana tachografów

Tachografy to urządzenia mierzące czas pracy kierowcy oraz pojazdu, a także inne parametry związane z trasą. W ich pamięci zawarte są wszelkie dane związane z charakterystyką oraz identyfikacją autobusu czy samochodu ciężarowego. Wszelkie pojazdy rejestrowane po 30 kwietnia 2006 roku muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy. Oznacza to, że po polskich drogach wciąż jeżdżą pojazdy z jego analogową wersją. Obowiązek ten dotyczy autobusów o liczbie miejsc powyżej 9, których masa całkowita przekracza 10 ton oraz pojazdów do przewozu rzeczy, których masa całkowita przekracza 12 ton. Jeśli jednak przez ostatnie kilkanaście lat nie były one uszkodzone ani przerejestrowane, ich właściciele nie muszą ponosić kosztów wymiany tachografów z analogowych na cyfrowe. Ważne jest jednak, by posiadały aktualną legalizację. Wszelkie sprawy związane z kalibracją tachografu oraz naprawą jego elementów warto powierzyć specjalistom w tej dziedzinie. Należą do nich m.in. fachowcy z firmy Tacho&Cb Serwis Łukasza Niciejewskiego z Sieradza. Niezależnie od typu tachografu, zajmą się nim zgodnie ze sztuką.

Ważna legalizacja

Niezależnie, czy tachograf jest analogowy czy cyfrowy, musi posiadać ważną legalizację. Polega ona na sprawdzeniu danych, które znajdują się w pamięci urządzenia oraz jego stanu technicznego. Trzeba ją powtarzać co 24 miesiące od dnia kontroli albo po każdej rejestracji lub zmiany innych danych. Potwierdzeniem ważnej kalibracji tachografu jest tabliczka informacyjna znajdująca się w pojeździe oraz plomba między czujnikiem ruchu i skrzynią biegów (w przypadku tachografu analogowego także na urządzeniu). Za brak ważnej legalizacji tachografu przedsiębiorstwu transportowemu oraz osobie zarządzającej pojazdem grozi w sumie 3 tysiące złotych kary. Warto więc przestrzegać zasad, ponieważ mnożąc tę kwotę przez liczbę pojazdów we flocie, może wyjść bardzo duża suma.

Urządzenia zagłuszające

Wielu nieuczciwych przedsiębiorców montuje w swoich pojazdach urządzenia zagłuszające pracę tachografów. Sprawiają one, że czas pracy kierowcy, jego aktywności i czuwania oraz przerw jest mierzony nieadekwatnie do rzeczywistości. Jest to oczywiście nielegalne i także grozi wysokimi karami. Ingerencja w pracę tachografu jest już przestępstwem, za które grozi nie tylko grzywna, ale też kara pozbawienia wolności do lat 2. Tachografy zostały przecież wprowadzone, aby zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i zmniejszyć ilość wypadków spowodowanych przez przemęczonych kierowców.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz