Artykuł sponsorowany

Sposoby mocowania ładunków na pojazdach drogowych

Sposoby mocowania ładunków na pojazdach drogowych

Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym towary transportowane przy użyciu pojazdów samochodowych powinny być odpowiednio zamocowane i unieruchomione wewnątrz skrzyni ładunkowej. Ma to na celu zapobiegać niekontrolowanemu przemieszczaniu się ładunku, które może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem i/lub wypadnięcia ładunku na drogę. Przepisy przewidują kilka różnych metod mocowania ładunków. Oto niektóre z nich.

Ryglowanie

Szczegółowe przepisy na temat tego, w jaki sposób powinno mocować się ładunki, zawiera Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie przewozu ładunku. Pierwszą z opisanych metod jest ryglowanie, które stosuje się w przypadku „gdy możliwe jest dopasowanie kształtu ładunku do pojazdu w sposób uniemożliwiający względny ruch ładunku”. Ryglowanie wymaga stosowanie specjalnych narzędzi ryglujących, znajdujących się w pojeździe i na ładunku. Metodą tą mocuje się między innymi kontenery.

Blokowanie

Dzieli się na kilka pomniejszych metod, między innymi blokowanie miejscowe, progowe, płytowe. Metoda ta polega na zapobieganiu przesuwania się ładunku poprzez zablokowanie go innymi elementami, takimi, jak utwardzona ściana pojazdu, paleta, belka, klin, płyta czy też inny ładunek.

Mocowanie za pomocą odciągów

Metoda ta stosowana jest w celu wytworzenia siły o kierunku przeciwnym względem siły bezwładności, która oddziałuje na ładunek w czasie jazdy i wykonywania manewrów. Tym samym zapobiega się przemieszczaniu ładunku w kierunku wzdłużnym lub poprzecznym względem pojazdu. Do mocowania tego typu używa się różnego typu odciągów, takich jak łańcuchy, liny mocujące czy pasy, połączonych za pośrednictwem zaczepów lub pętli z nadwoziem pojazdu transportowego.

Typowe odciągi łańcuchowe zbudowane są z obsługiwanego ręcznie napinacza grzechotkowego, za pomocą którego regulowane jest napięcie mocowania oraz z łańcucha ogniwowego. Odciągi mogą mieć napinacze zintegrowane (dwa odcinki łańcucha połączone są na stałe z napinaczem) lub indywidualne (jeden długi odcinek łańcucha stanowi oddzielną od napinacza część). Na końcach łańcucha znajdują się haki, służące do chwytania zabezpieczanego ładunku. Łańcuchy mają średnice od 6 do 13 mm.

Pasy mocujące stosowane do mocowania ładunków, wykonywane są z materiałów polimerowych. Typowe pasy zbudowane są z taśmy poliestrowej, poliamidowej lub polipropylenowej oraz haków. Do ich napinania służy mechanizm zapadkowy, najczęściej ze stali chromowo-niklowej.

Podobnie jak w przypadku blokowania, mocowanie za pomocą odciągów dzieli się na kilka kategorii, w zależności od ilości odciągów oraz sposoby ich poprowadzenia – wyróżniamy między innymi mocowanie ukośne, mocowanie równoległe oraz mocowanie z zastosowaniem półpętli. Wysokiej jakości odciągi przeznaczone do transportu drogowego ładunków znajdziemy w ofercie firmy Polsling.

Mocowanie szpringowe

Nazywane również mocowaniem przez nałożenie czołowe. Metoda ta stosowana jest w celu uniemożliwienia przesuwania się i odchylenia ładunku w jednym kierunku. Używa się do niego jednego odciągu, który zamontowany zostaje po jednej stronie pojazdu, następnie przechodzi wzdłuż ładunku do przodu lub do tyłu, obejmuje go i zostaje zamontowany po drugiej stronie pojazdu.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz