Materiał Partnera

Sól drogowa – co warto o niej wiedzieć!

Sól drogowa – co warto o niej wiedzieć!

Sól drogowa zaliczana jest do grupy soli przemysłowych, które nie są zdatne do spożywania. Zawierają one w swoim składzie różne związki chemiczne. Zapotrzebowanie na takie produkty jest zaś w Polsce olbrzymie i przypada na okres od listopada do końca lutego.

Zmniejszone zapotrzebowanie na sól drogową?

Pomimo wyższych średnich temperatur zimą w niektórych obszarach Polski – m.in. w województwach położonych przy granicach z Niemcami, czy na linii Morza Bałtyckiego – mitem jest to, że zapotrzebowanie na sól drogową maleje. Jej wykorzystanie jest bowiem ważne nie tylko przy bardzo wysokich mrozach, ale nawet przy przymrozkach, które są często znacznie bardziej niebezpieczne, ponieważ usypiają czujność kierowców. Warto zatem wiedzieć, że wciąż tysiące firm, spółdzielni mieszkaniowych, oraz oczywiście urzędów miejskich, współpracuje z dystrybutorami soli drogowej. Ich roczna sprzedaż wyróżnia się zatem stabilnością. Bardzo atrakcyjne zapewnia między innymi przedsiębiorstwo FRANPOL, która współpracuje z producentem KGHM "Polska Miedź" SA w Polkowicach i z Kopalnią Soli "Kłodawa" w Kłodawie. Najwyższa jakość sprzedawanych produktów, zapewniona!

Sól drogowa i jej specyfikacja

Sól drogowa, jak już wspomniano znacznie różni się od tej kamiennej, czy też spożywczej. Jest to bowiem niemalże czysty produkt przemysłowy, zawierający chlorek sodu nawet w stężeniu 97%. Dodatkowymi produktami są m.in. związki żelazocyjanku potasowego, które zapobiegają zbrylaniu się soli. Jest to podyktowane przede wszystkim restrykcyjnymi normami, które muszą być wypełnione przez kopalnie. Dla soli drogowej najważniejszą normą jest PN-86/C-84081/02, która wyznacza, że ta musi być przygotowana w klasie ziarnowości 1÷6 mm (wielkość odsiewu na sicie górnym 6,0 mm maksymalnie 10%, a wielkość przesiewu na sicie dolnym 1,0 mm maksymalnie 20%). Zapomnieć nie można również o tym, że dane partie towarów muszą być potwierdzane laboratoryjnie przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Ważne jest pozyskiwanie także atestów PZH.

Ciekawostka: Coraz częściej urzędy miejskie i zarządcy dróg decydują się zimą na zabezpieczanie dróg i chodników mieszankami piaskowo-solnymi. To one dzisiaj są wysoce skuteczne, a przy tym można je przygotować na własną rękę… Wystarczy zmieszać sól drogową z tzw. piaskiem drogowym. 

Opracowanie:
Barcin-Wieś 87
tel. 52 351 89 28
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz