Materiał Partnera

Skąd biorą się awarie hamulców bębnowych?

Skąd biorą się awarie hamulców bębnowych?

Regularne przeglądy układu hamulcowego w samochodzie są gwarancją uniknięcia jego poważnej awarii w trakcie jazdy. Jeśli hamulce działają niepoprawnie lub w ogóle przestaną działać, bardzo łatwo o wypadek – tym niebezpieczniejszy, im z większą prędkością jedziemy. Mimo przeglądów hamulce czasem po prostu się psują – także te bębnowe, współpracujące z kołami na tylnej osi samochodu oraz hamulcem ręcznym.

Usterka hamulców bębnowych a badanie pojazdu

Warto na wstępie zaznaczyć, że hamulce typu bębnowego nie zużywają się tak szybko, jak chociażby hamulce tarczowe. Zawarte w nich szczęki oraz bębny nie są tak podatne na obciążenia, co ma swoje plusy oraz minusy. Do tych drugich należy przede wszystkim fakt, że wielu kierowców nie sprawdza hamulców bębnowych należycie.

Wychodzimy z założenia, że jeśli hamulec ręczny jest w stanie utrzymać samochód w miejscu, nasze „bębnowce” są sprawne. Nic bardziej mylnego! W trakcie rzetelnego sprawdzenia może szybko okazać się, że siła hamowania jest różna dla obu kół na tylnej osi, przez co pojazd nie przejdzie badania technicznego.

Trafnie postawiona diagnoza pozwala na szybkie wyeliminowanie usterki, co wiąże się zazwyczaj z wymianą której z części hamulca bębnowego. Ważne, by owe części pozyskiwać ze sprawdzonego źródła. Jedną z firm wyspecjalizowanych w sprzedaży części samochodowych jest przedsiębiorstwo Autoczęści Sławomira Molika.

Dlaczego hamulce bębnowe się psują?

Jednym z najczęstszych powodów usterek hamulców bębnowych jest spadek ciśnienia w układzie hamulcowym, choć podobne objawy daje też nieprawidłowe działanie systemu ABS, samoczynnego korektora hamowania, zepsute zawory hamulcowe lub sterujące oraz nieszczelność w cylinderku hamulcowym.

Hamulce bębnowe, a w szczególności ich rozpieracze, są czasem nieprawidłowo eksploatowane, źle zamontowane czy po prostu słabej jakości, co również przyczynia się do ich szybszego zużycia. Dlatego tak ważne jest, by zawsze dobierać wysokiej klasy części samochodowe.

Oczywiście przy wymianie elementów hamulców należy zadbać o to, by były one takie same przy obu kołach i aby były wymieniane jednocześnie – tylko tak unikniemy różnic w sile hamowania.

Kontrola bębnów hamulcowych wiąże się przede wszystkim z ich demontażem i oczyszczeniem, a także sprawdzeniem cylinderka hamulcowego oraz okładzin ciernych na szczękach. Następnie elementy ruchome muszą zostać odpowiednio nasmarowane. Przy tej okazji sprawdza się także działanie linki hamulcowej.

Opracowanie:
Chrzanów, Podwale 3A
tel. 32 627 63 89
Oceń artykuł (0)
0,0
Komentarze
Dodaj komentarz