Materiał Partnera

Przedszkola muzyczne. Jak działają i jakie dają możliwości?

Przedszkola muzyczne. Jak działają i jakie dają możliwości?

Śpiew, taniec i zabawy przy akompaniamencie muzyki stanowią jeden z głównych sposobów wyrażania ekspresji u najmłodszych dzieci. Maluchy w wieku przedszkolnym są żywo zainteresowane muzyką – poruszają się w jej rytm i spontanicznie improwizują ją głosem. Celem przedszkoli muzycznych jest uzewnętrznienie tych potrzeb, przez tworzenie programów obfitujących w śpiew, taniec, zabawy ruchowe i grę na instrumentach. Takie działania pozwalają zaspokoić wrodzoną dzieciom potrzebę ruchu i wyrażania emocji, przy jednoczesnym rozbudzaniu zainteresowań muzycznych i odkrywaniu ukrytych talentów.

Muzyka przyjazna najmłodszym

Wczesne kształcenie muzyczne różni się od tradycyjnego kształcenia artystycznego na poziomie szkolnym. Przedszkolna edukacja muzyczna stawia na prostotę, tak aby nie zniechęcić dziecka do poznawania świata nut. Kluczem do zaszczepienia muzycznego bakcyla wśród najmłodszych jest stworzenie przemyślanego programu nauczania, który uczy bawiąc.

Najmłodszym dzieciom proponuje się zajęcia grupowe, które łączą elementy rytmiki, tańca, naukę piosenek i zabawy muzyczne. W ich skład wchodzą między innymi śpiew, taniec, gra na instrumentach perkusyjnych czy inscenizacje ruchowe z zastosowaniem rozmaitych rekwizytów. Ukoronowaniem starań dzieci są organizowane spektakle muzyczne, w trakcie których mogą one pochwalić się swoimi talentami przed rodzicami i opiekunami – tłumaczy przedstawicielka Niepublicznego Przedszkola Językowo-Muzycznego Promyk ze Szczecina.

Korzyści z zajęć umuzykalniających

Nauka muzyki od najwcześniejszych lat jest bardzo rozwijająca, niezależnie od stopnia zdolności danego dziecka. Codzienny kontakt z muzyką i grą na instrumentach w wydatny sposób stymuluje rozwój intelektualny oraz charakter. Wpływa na kształcenie koordynacji wzrokowo-słuchowej, wzrost zdolności manualnych i sprawności aparatu ruchowego oraz umiejętność koncentracji uwagi. Wraz ze wzrostem muzykalności, wzrastają również kompetencje słuchowe i poczucie rytmu. Rozwija się wyobraźnia, a także pamięć muzyczna. Poziom zaawansowania zdolności muzycznych dzieci jest oceniany na bieżąco przez przedszkolnych wychowawców, bez niepotrzebnego nakładania presji i wygórowanych wymagań. Warto bowiem pamiętać, że nie każdy małoletni uczestnik zajęć musi zostać zawodowym muzykiem. Dla każdego muzyka może jednak stanowić ważny element życia.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz