Promocja firmy na Black Friday – jak się przygotować?

Promocja firmy na Black Friday – jak się przygotować?

Popularne w Stanach Zjednoczonych święto wyprzedaży na dobre zagościło w Polsce. Na Black Friday od miesięcy czekają z gotowymi listami artykułów do kupienia spragnieni cenowych okazji klienci. Koniec listopada stanowi również bardzo gorący okres dla branży e-commerce. To czas, w którym firmy odnotowują znaczny wzrost sprzedaży. Nie wiesz, jak w tym roku zachęcić konsumentów do zakupów? Sprawdź, w jaki sposób przygotować promocję firmy na Czarny Piątek. Przeczytaj, o czym w szczególności należy pamiętać.  

Coroczne święto wyprzedaży, czyli kiedy jest Black Friday?  

Stanowi nieoficjalny początek przedświątecznych promocji. To niezwykle efektowne i efektywne dla branży e-commerce otwarcie sezonu cieszy się coraz większą popularnością również wśród polskich konsumentów. Black Friday – bo o nim mowa, jest świętem wyprzedaży znanym już od lat 80. i wywodzącym się ze Stanów Zjednoczonych. Dla Amerykanów jest to wstęp do zakupowego szaleństwa, które potrwa właściwie do końca roku kalendarzowego. Wydarzenie przypada na pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia.

W Polsce Czarny Piątek cieszy się ogromnym zainteresowaniem od dobrych kilku lat i w tym roku wypada 24 listopada. Klienci sklepów internetowych i stacjonarnych będą mogli wówczas zrobić zakupy w dużo niższych cenach niż na co dzień. Zazwyczaj Black Friday zamienia się w Black Week i może trwać kilka dni aż do Cyber Monday – święta zakupów online. To bardzo ważny okres dla całego sektora e-commerce. Często właśnie w tym czasie konsumenci oczekują najbardziej atrakcyjnych promocji. Warto więc, jako zarządzający firmą, być na to przygotowanym.    

Jak zachęcić klienta do zakupów w Black Friday?

Podczas zakupów bardzo często kierujemy się chwilą i emocjami. Tę tendencję dodatkowo wzmacniają wszelkie promocje, obniżki i rabaty – to bowiem koszt jest wciąż najważniejszym czynnikiem zakupowym. Czarny Piątek stanowi doskonałą okazję, aby zaopatrzyć się w wymarzone produkty w dużo niższych cenach i zaoszczędzić pieniądze. Część klientów tygodniami, a nawet miesiącami czeka na ten wyjątkowy dzień.

Obecnie niemal wszystkie sklepy internetowe biorą udział w znanej wielu konsumentom akcji. Duża liczba sprzedawców przygotowuje w tym czasie wyjątkowo korzystne oferty – przez co konkurencja z roku na rok rośnie. Rywalizację wyraźnie widać w branży e-commerce. Według raportu „E-commerce w Polsce 2023” wielu Polaków uważa oferty e-sklepów za korzystniejsze niż w przypadku sklepów stacjonarnych.   

Jak więc zachęcić użytkowników Internetu do zakupów właśnie u Ciebie? Ciekawym rozwiązaniem jest technika FOMO (fear of missing out), która polega na odwoływaniu się do strachu przed utratą okazji do skorzystania z atrakcyjnej oferty. W swoim e-sklepie możesz wykorzystać ją w postaci odliczającego czasu do zakończenia promocji zegara czy też umieszczonych danych liczbowych na karcie produktu. Efekt wzmocnisz, jeśli przygotujesz odpowiednią strategię promocyjną wyłącznie na Black Friday. 

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

Najlepsze praktyki na Black Friday

Tłumy klientów, brak czasu na zakupy, chęć porównania ofert czy długie kolejki często skłaniają klientów do skorzystania z ofert sklepów internetowych podczas Black Friday. Co więcej według branżowych raportów, już 27,6% ankietowanych realizuje w tym czasie zamówienia wyłącznie przez Internet. Listopadowe wyprzedaże to okazja do wielokrotnego zwiększenia sprzedaży. Ta sztuka udaje się jednak tylko firmom z odpowiednio przygotowaną komunikacją promocyjną i marketingową.

Jak przygotować firmę na Black Friday? Oto kilka przydatnych wskazówek:

1.  Zaplanuj strategię z wyprzedzeniem

Jednym z kluczowych zadań jest przygotowanie odpowiedniej kampanii sprzedażowej na długo przed początkiem przedświątecznych wyprzedaży. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, klienci z wyprzedzeniem planują zakupy na Black Friday. Warto więc dać szansę naszym odbiorcom na zapoznanie się z przygotowaną przez nas ofertą.

Jeszcze przed Czarnym Piątkiem przeprowadź inwentaryzację i wybierz produkty, które znajdą się w Twojej ofercie. Zapewnij klientom duże rabaty na ciekawy asortyment. Określ również przedział czasowy, w którym zastosujesz promocje. Zapoznaj się ponadto z wynikami zeszłorocznej akcji w Twoim sklepie internetowym – możesz wykorzystać najskuteczniejsze techniki również w tym roku. Bacznie obserwuj trendy oraz działania konkurencji – sprawdź, jakie hasła i obniżki gwarantują sukces.    

Black Friday - e-sklep

2. Zadbaj o optymalizację strony

Co stanowi podstawę efektywnej kampanii sprzedażowej w sieci? Jak się okazuje, szczególnie podczas sezonowych promocji jak np. w czasie Black Friday wyjątkowo istotna staje się sprawna strona internetowa. Witryna powinna działać sprawnie, szybko i bez zarzutu, tak aby umożliwić klientom wygodne zakupy. Podczas święta wyprzedaży należy zadbać przede wszystkim o poniższe kwestie:

  • SEO – pozycjonowanie e-sklepu to długi proces, dlatego musisz pomyśleć o optymalizacji odpowiednio wcześniej. Aby wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania, warto oznaczyć opisy produktów i kategorii odpowiednimi frazami kluczowymi. Możesz poprawić również meta title oraz meta description. Korzystaj z bardziej czytelnych adresów URL oraz atrakcyjniejszych zdjęć produktowych.

  • Hosting – podczas Black Friday oraz wszelkich sezonowych wyprzedaży wiele sklepów internetowych przeżywa prawdziwe oblężenie. Warto więc zadbać o dobry hosting, który zapobiegnie przeciążeniu serwerów. Dopilnuj, aby strona udźwignęła zwiększony ruch i obsłużyła dużą liczbę klientów.

  • Szybkość działania sklepu – internetowi klienci są bardzo niecierpliwi, tym bardziej podczas określonych czasowo wyprzedaży. Według badań aż 40% użytkowników opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Dlatego jeszcze przed Black Friday sprawdź szybkość działania witryny.

  • Responsywność – dostosowanie strony do potrzeb użytkowników mobilnych to jedno z najważniejszych obecnie zadań dla poprawy User Experience, czyli doświadczenia użytkownika. Zapewnij odpowiednie wyświetlanie się oferty na Black Friday na wszelkich urządzeniach.

  • Strony produktowe – stwórz sprzedażowe strony landing page odpowiednio wcześnie, aby do Black Friday roboty Google zdążyły zaindeksować treści. Zadbaj o właściwe opisy produktów oraz meta znaczniki. Sprawdź, czy kluczowe podstrony i zakładki nie są zablokowane dla wyszukiwarki. Pamiętaj również, że to obraz sprzedaje i postaw na atrakcyjne zdjęcia.   

3. Wymyśl interesującą promocję

Jak już wcześniej zostało wspomniane, Polacy lubią kupować podczas Black Friday. Przygotowanie odpowiedniej oferty jest więc najważniejszym zadaniem w rywalizacji o klienta z konkurencją. Wszyscy bowiem spodziewają się w tym dniu obniżek i wyprzedaży. Warto pamiętać przy tym, że walka cenowa na dłuższą metę nie ma sensu – najlepiej oferować sezonowe rabaty, które pozwolą firmie wyróżnić się na tle rynku. Za wszelką cenę unikaj fałszywych promocji.  

Nie zapominaj, że w czasie Czarnego Piątku koszt pozyskania konsumenta jest wielokrotnie niższy niż w pozostałe dni w roku.

  

4. Zaplanuj kampanię marketingową

Masz już odpowiednio zoptymalizowaną stronę i atrakcyjną ofertę promocyjną – to czas, aby zaplanować promocję wyprzedaży. Jeśli tego nie zrobisz, klienci mogą pominąć Twoją akcję. W celu zwiększenia swoich szans na wysoką sprzedaż w trakcie święta zakupów skorzystaj z różnorodnych kanałów komunikacji oraz działań marketingowych na wielu płaszczyznach.

Atrakcyjne materiały reklamowe w formie banerów sprawdzą się zarówno na stronie sklepu, jak i w Social Mediach. Chwytliwe hasła i slogany wyróżnią firmę na tle konkurencji. Kampanie promocyjne skierowane do korzystających z newslettera zwiększą zainteresowanie odbiorców obniżkami, jeśli poinformujesz o nich w oddzielnych wiadomościach.

Postaw na reklamy tam, gdzie są Twoi obecni i potencjalni klienci. Wykorzystaj potencjał działań w obrębie Google Ads. Zwiększ skalę promocji na Black Friday poprzez media społecznościowe. Już na kilka tygodni przed wyprzedażą poinformuj o przygotowanej ofercie za pośrednictwem atrakcyjnych postów, grafik czy filmów. Pamiętaj, aby nie zdradzać od razu wszystkich szczegółów – to wzmoże napięcie i oczekiwania. Wykorzystaj również remarketing.        

5. Zapewnij doskonałą obsługę klienta

Zadowolenie klientów to podstawa – nie tylko podczas Black Friday. Postaraj się jednak, szczególnie w tym dniu zadbać o profesjonalną obsługę osób zainteresowanych ofertą Twojej firmy. Natychmiast odpowiadaj na wszelkie wątpliwości i zapytania. Zadbaj, aby dostawa była na czas i zapewnij wystarczającą liczbę pracowników. Reaguj na opinie i komentarze konsumentów w różnych źródłach. Świetnym rozwiązaniem jest chat, dzięki któremu możesz pomóc niezdecydowanym dokonać wyboru.

Teraz już wiesz, jak przygotować swoją firmę na Black Friday. Wykorzystaj wiedzę w praktyce – zadbaj o stronę, zaplanuj strategię, przygotuj oraz promuj atrakcyjną ofertę, wspieraj klienta w procesie zakupowym i ciesz się wzrostem sprzedaży. A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to sprawdź, jak walczyć z porzuconymi koszykami w e-sklepie.  

Źródła:

Raport „E-commerce w Polsce 2023”

[Raport] Polacy i Black Friday

NeilPatel: How Loading Time Affects Your Bottom Line

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz