Materiał Partnera

Oklejanie samochodów – jak to wygląda w praktyce?

Oklejanie samochodów – jak to wygląda w praktyce?

Oklejanie samochodów to doskonały sposób na to, aby zmienić kolor auta bez potrzeby lakierowania, nadać podwoziu wyjątkowy charakter bez zmiany całego koloru lub zabezpieczyć oryginalny lakier dzięki folii ochronnej. Można także okleić wnętrze auta, lampy oraz szyby. Z naszego artykułu dowiesz się, jak wygląda proces oklejania samochodów w praktyce.

Zmiana koloru auta

Oklejanie całego nadwozia folią to świetny sposób na to, aby zmienić kolor samochodu bez naruszania jego fabrycznego lakieru. Folia pokrywa lakier, zachowując i chroniąc jego oryginalne walory. Koszt oklejania karoserii jest zdecydowanie niż lakierowania, a folię można zdjąć w każdym momencie, aby na nowo cieszyć się jego pierwotnym kolorem lub nałożyć nową folię w innym kolorze.

Folia stosowana w celach zmiany koloru auta różni się od tej wykorzystywanej do wyklejania reklam na nadwoziu. Jest to folia o znacznie wyższej jakości, która nie ulegnie łatwemu rozerwaniu ani nie zmieni barwy pod wpływem promieni słonecznych. Ofoliowaną karoserię można zatem myć w myjniach automatycznych, woskować, używać detergentów, w skrócie – traktować tak jak lakier. Obecnie dostępne folie są przystosowane do temperatur w granicach od – 50 do +110. Przy prawidłowym użytkowaniu i pielęgnacji folia powinna być w dobrym stanie co najmniej przez kilka sezonów. W zależności od producenta oraz rodzaju samej folii jej żywotność określana jest w granicach 6-10 lat.

Zmiana koloru auta przy użyciu folii zajmuje średnio od 2 do 5 dni roboczych. Proces oklejania rozpoczyna się od demontażu elementów nadwozia takich jak zderzaki, klamki, lampy itd. Następnie powierzchnia karoserii jest precyzyjnie oczyszczana przy zastosowaniu specjalnych środków do tego przeznaczonych. Na tak przygotowany samochód zostaje nałożona folia. Nie jest to prosty zabieg, gdyż folia przy swojej niewielkiej grubości, ma bardzo mocny klej. Dodatkowo, aby uniknąć widocznych śladów łączenia na karoserii, folia nakładana jest dużymi arkuszami. W trakcie nakładania niezwykle istotna są warunki termiczne, panujące w pomieszczeniu montażu. Właściwa dla folii temperatura jest określana w dokumentacji jej producenta. Po zakończeniu procesu nakładania folii auto musi także zostać poddane „karencji”, „sezonować 24h”, czyli być po prostu odpowiednio wygrzane. Dlatego warto jest zwrócić uwagę na to, czy w pomieszczeniu firmy oklejającej auta, panują odpowiednie warunki i jest sprawne ogrzewanie. W innym wypadku, folia może stracić na przyczepności i mogą się pojawiać na niej wady. Nie warto też popędzać wykonawców i próbować przyspieszać cały proces.

Kiedy folia jest już na karoserii, następuje ponowny montaż jej części. I tutaj także warto sprawdzić firmę, której zleca się wykonanie pracy. Fachowo przeprowadzony demontaż i ponowny montaż części karoserii to bardzo ważne zadanie. Aby je właściwie wykonać, potrzebna jest wiedza i doświadczenie w montażu części nadwozia w różnych modelach różnych marek samochodowych. Przybliżony koszt oklejenia całego auta to – w zależności od rodzaju folii – kwoty zaczynające się od 2500 zł a kończące aż na 20 000 zł, kiedy użyta zostanie folia chromowana. Przeciętnie jednak to 2500-5000 zł. Montaż folii na karoserii nie jest procesem nieodwracalnym. Folię można usunąć i odsłonić oryginalny kolor bądź okleić auto na nowo. Folia chroni lakier, co zdecydowanie działa na korzyść właściciela auta przy ewentualnej jego sprzedaży.

Folie ochronne

Folie ochronne są bezbarwne i nie zmieniają koloru lakieru.

Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z olsztyńskiej firmy zajmującej się stylizacją nadwozia Racing Logistics: Stosuje się je na elementach, które są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne (zarysowania i odpryski), działanie soli drogowej i promieni słonecznych. Najczęściej oklejane są maski, przedni zderzak, reflektory i lusterka. Dzięki nowoczesnym technologiom folie ochronne są w stanie absorbować siłę uderzenia i rozłożyć ją na swojej powierzchni. Dodatkowo drobne uszkodzenia mechaniczne na folii mogą zniknąć pod wpływem ciepła (tzw. proces samogojenia). Podobnie jak w przypadku folii kolorowych, folię ochronną można w każdej chwili usunąć i odsłonić nienaruszony lakier fabryczny.

Czas trwania takiego zabiegu jest krótszy od zmiany koloru, a jego koszt ustalany jest indywidualnie w zależności od zamówienia.

Oklejanie wnętrza samochodu

Okleić folią można także wnętrze auta. Proces ten może być uzupełnieniem zmiany koloru bądź zabiegiem mającym na celu ukrycie zniszczeń i śladów użytkowania. Największą popularnością wśród folii stosowanych we wnętrzach aut cieszy się czarna matowa i karbonowa, czyli folia imitująca włókna węglowe.

Stylizacja nadwozia

To rozwiązanie dla tych, którzy lubią się wyróżniać w tłumie. Samochód może zostać oklejony według indywidualnego projektu bez zmiany całego koloru. Można nadać karoserii bardziej sportowy lub elegancki charakter, możliwości jest mnóstwo. W rzeczywistości wszystko zależy od pomysłu i potrzeb właściciela auta.

Oklejanie lamp

Lampy oklejane są w celu ich przyciemnienia. Ciemne lampy są eleganckie i jednocześnie nadają tak zwany „bad look”, czyli „groźny wygląd”. Dzięki specjalnym foliom, które przepuszczają światło, lampy po zmianie wyglądu zachowują swoje właściwości. Stopień przyciemnienia lamp można wybrać, podobnie jak rodzaj folii. Dostępne są w wersji matowej i z połyskiem.

Przyciemnianie szyb

Oklejanie szyb, podobnie jak w przypadku lamp, służy ich przyciemnieniu. Ciemne szyby wyglądają stylowo oraz mogą zapewnić intymność kierowcy i pasażerom. Dostępne są bowiem folie, które zaciemniają szyby aż do 95%. Można także okleić okna folią, która tylko delikatnie przyciemni szyby w aucie, wybór odcieni jest bardzo duży. Oklejanie szyb trwa średnio od 3 do 5 godzin, czas zależny jest od typu samochodu.

Możliwości oklejania aut, jak widać, jest wiele. Folia zapewnia efektowne zmiany w wyglądzie samochodu, zapewniając przy tym ochronę dla pokrytych nią części nadwozia. Zmiany te dodatkowo są odwracalne i mniej kosztowne niż lakierowanie, wymiana szyb czy lamp.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz