Artykuł sponsorowany

Naprawa opon samochodów ciężarowych – wulkanizacja na zimno i na gorąco

Naprawa opon samochodów ciężarowych – wulkanizacja na zimno i na gorąco

Opony samochodów ciężarowych są szczególnie narażone na uszkodzenia mechaniczne i nadmiarowe obciążenia, dlatego zdarza się, że w czasie wielogodzinnej jazdy dochodzi do ich uszkodzenia. Na szczęście nie każda usterka skutkuje koniecznością zmiany opon – w wielu przypadkach możliwa jest naprawa ogumienia. Sprawdźmy, jak wygląda naprawa popsutych opon i kiedy może być wykonana.

Które opony mogą być naprawiane?

Przed przystąpieniem do naprawy opony należy sprawdzić, czy nie doszło do zmęczenia konstrukcji opony skutek jazdy na zbyt niskim ciśnieniu. Typowym symptomem zmęczenia konstrukcji jest narastanie guzów na ścianie bocznej oraz trzaski w czasie pompowania koła. W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości wulkanizator powinien natychmiast spuścić powietrze z opony – dalsze pompowanie grozi bowiem wybuchem.

Jeżeli w oponie nie występują rozwarstwienia, zniekształcenia oraz ślady niewłaściwie przeprowadzonych napraw, można przystąpić do jej naprawy.

Przesłankami do rezygnacji z dalszych prób rekonstrukcji są:  zdeformowana drutówka, uszkodzenia wywołane działaniem substancji chemicznych, uszkodzenia wynikłe z niedopompowania opony, rozwarstwienie bieżnika oraz inne nietypowe uszkodzenia, zidentyfikowane przez wulkanizatora.

Naprawa opon ciężarowych  – na czym polega?

Naprawa opony ciężarowej obejmuje wyeliminowanie wszelkich wadliwych elementów konstrukcji, uszczelnienie opony oraz wzmocnienie osłabionego miejsce. Doświadczony wulkanizator, taki jak Orange Express s.c., zawsze wykonuje uszczelnienie kanału oraz uszczelnienie wewnętrzne stanowiące wzmocnienie konstrukcji. W zależności od typu usterki wyróżniamy naprawę na zimno (uszczelniające) oraz na gorąco (wzmacniające).

Naprawa opon ciężarowych na zimno

Tego rodzaju naprawy są przeprowadzane w strefie szczytu opony  obejmującej centralną część bieżnika (oprócz obszaru usytuowanego około 4 cm od jego krawędzi). Wulkanizator wykrywa przebicie, a następnie obrabia je frezem, szlifuje wnętrze opony i smaruje dedykowanym płynem. Po wyschnięciu płynu montowany jest kołek jednoczęściowy z wkładem naprawczym. Zaletą techniki na zimno jest możliwość eksploatacji auta zaraz po wykonaniu naprawy.

 Naprawa opon ciężarowych na gorąco

W przypadku poważniejszych uszkodzeń wulkanizatorzy stosują metodę na gorąco. Do tego rodzaju naprawy kwalifikują się wszelkie uszkodzenia barkowe i czołowe spowodowane najechaniem na przedmiot o tępym zakończeniu lub nieregularnym kształcie.

Pierwszym etapem prac jest usunięcie gumy i odsłonięcie naruszonej konstrukcji. Następnie wulkanizator wycina rozwarstwienia i dobiera wkład naprawczy dopasowany do wymiarów uszkodzonego miejsca. Po szorstkowaniu gumy uszkodzenie zostaje posmarowane gorącym klejem i wypełnione gumą. W dalszej kolejności opona jest poddawana kształtowaniu w prasie wulkanizacyjne. Końcowym etapem prac jest wklejenie przygotowanego wcześniej wkładu naprawczego.

W odróżnieniu od naprawy na zimno opona nie może zostać zainstalowana od razu po przeprowadzeniu czynności wulkanizacyjnych –  wulkanizator musi odczekać co najmniej 24 godziny. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz