Materiał Partnera

Najczęstsze objawy uszkodzonej turbosprężarki

Najczęstsze objawy uszkodzonej turbosprężarki

Awaria turbosprężarki to dla właściciela pojazdu kłopot, który oznacza przede wszystkim obniżenie osiągów jednostki napędowej. Poszczególne modele mają także problemy z odpowiednim nabieraniem mocy, dlatego konieczna jest wymiana uszkodzonych podzespołów w procesie profesjonalnej regeneracji. Jakie jeszcze objawy mogą wskazywać na uszkodzenie turbosprężarki?

Niepokojące odgłosy

Turbosprężarka znajdująca się w silniku to ważny jego element, którego uszkodzenie prowadzi do obniżenia osiągów. Wymiana na nową część to spore koszty, dlatego warto zlecić profesjonalną naprawę już przy zauważeniu pierwszych objawów nieprawidłowej pracy turbosprężarki. Awarie mogą być bowiem słyszalne przez kierowcę – głośny dźwięk przypominający charakterystyczny gwizd pojawia się przeważnie przy przyspieszaniu, po osiągnięciu zakresu pracy turbosprężarki.

Niepokojące odgłosy dochodzące z tego elementu nierzadko mają specyficzne brzmienie, które przypomina ścierające się ze sobą metalowe detale. W takiej sytuacji niezbędna jest diagnostyka i ewentualna regeneracja turbosprężarki, czym zajmie się firma STS Turbo s.c., która posiada niezbędne zaplecze techniczne umożliwiające zarówno znalezienie źródła problemu, ale też jego kompleksowe wyeliminowanie. Oprócz niepokojącego dźwięku dochodzącego z okolic turbosprężarki istnieje także szereg innych objawów, które wskazują na niewłaściwą pracę tego elementu silnika – jakich dokładnie?

Widoczne objawy awarii

Do głównych objawów uszkodzenia turbosprężarki zalicza się jednak odczuwalny spadek mocy. Pogorszenie osiągów może doprowadzić do sytuacji, w której płynne poruszanie się pojazdem jest wręcz niemożliwe. W takim wypadku jedynym rozwiązaniem jest wymiana bądź regeneracja uszkodzonego elementu. Warto też zwrócić uwagę, czy wokół turbosprężarki nie gromadzi się olej – wyciek od strony turbiny czy kompresora to objaw, którego nie należy bagatelizować. Problemy tego typu ujawniają się także przy kontrolowaniu zużycia oleju silnikowego. Jest ono znacznie większe przy uszkodzonej turbosprężarce, co stanowi kolejny objaw jej awarii.

Brak mocy przekłada się natomiast na spore zużycie nie tylko oleju, ale przede wszystkim paliwa. Wysokie spalanie dobrze jest dokładnie monitorować – jeśli nie jest ono spowodowane stylem jazdy, to problem może tkwić właśnie w uszkodzonej turbosprężarce. Warto obserwować także spaliny wydobywające się z rur wydechowych. Dym o niebieskim zabarwieniu to najczęściej gwarancja nieprawidłowo działającej turbiny. Nadmierne ilości spalin o kolorze białym czy czarnym to także powód, dla którego warto odwiedzić mechanika, choć niekoniecznie musi to oznaczać problem z turbosprężarką.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz