Materiał Partnera

Najczęstsze awarie w układach wydechowych

Najczęstsze awarie w układach wydechowych

Układ wydechowy odpowiada za odprowadzanie spalin z cylindrów jednostki napędowej. Zanim jednak gazy te wydostaną się poza samochód, ulegają także wstępnemu oczyszczeniu za które odpowiada m.in. katalizator utleniający tlenek węgla. W skład wydechu wchodzi jednak wiele innych podzespołów, które mogą ulec awarii. Jakie są najczęstsze z nich? Dowiedz się już teraz.

Awaria filtra cząstek stałych

Filtry te montowane są w silnikach Diesla i spełniają dwie funkcje: zatrzymują szkodliwe substancje wydostające się z jednostki napędowej, a następnie je wypalają. Niestety podzespoły te mogą ulegać awarii w wyniku nieodpowiedniej eksploatacji. Najbardziej destrukcyjna jest dla nich jazda na krótkich trasach, wówczas silnik nie rozgrzewa się do odpowiedniej temperatury, co prowadzi do zapchania filtra osadami węgla i popiołu. Aby tego uniknąć należy regularnie udawać się w nieco dalsze podróże i w ich trakcie utrzymywać stałe obroty jednostki napędowej, pozwalając na wypalenie sadzy.

Uszkodzenie kolektora oraz katalizatora

Choć kolektory najczęściej wykonywane są z solidnych odlewów żeliwnych, także mogą ulegać awariom. Najczęstszą z nich jest powstawanie pęknięć wywołanych nieustanną zmianą temperatur, która mocno eksploatuje ten podzespół. Jak przyznaje Jarosław Ziarkowski prowadzący stację obsługi samochodów Daewoo w Łodzi, awarię możemy rozpoznać dzięki charakterystycznemu świstowi i nierównej pracy silnika. Kolejnym podzespołem układu wydechowego, który może ulec uszkodzeniu jest katalizator odpowiadający za zmniejszenie ilości szkodliwych substancji, które są zawarte w spalinach samochodowych. Najbardziej powszechną awarią jest jego zapchanie, a także sytuacja, w której paliwo spala się w katalizatorze zamiast w cylindrze. Objawy tych problemów również można rozpoznać dzięki charakterystycznemu dźwiękowi, a także odczuwalnemu spadkowi mocy.

Ogniska rdzy na podzespołach układu wydechowego

Problematyczna w układach wydechowych jest także rdza, która może doprowadzać do osłabienia podzespołów, w tym m.in. do ich nieszczelności, dlatego też ogromne znaczenie ma regularne kontrolowanie tych elementów w warsztatach samochodowych. Usunięcie ognisk może wymagać wymiany elementu na nowy, zabezpieczenia go taśmą uszczelniającą albo usunięcia dziurawej części i zastąpienia jej stalowym fragmentem pozbawionym rdzy.

Sprawny układ wydechowy to gwarancja komfortu jazdy, a także bezpieczeństwa dla nas i innych osób, należy bowiem pamiętać, że samochód jest źródłem szkodliwych spalin. Za ich usuwanie odpowiada każdy podzespół układu wydechowego, dlatego dbanie o ich stan odgrywa dużą rolę.  

Opracowanie:
Łódź, Sacharowa 102
tel. 42 672 54 54
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz