Artykuł sponsorowany

Najczęstsze awarie układu wydechowego

Najczęstsze awarie układu wydechowego
Układ wydechowy jest uznawany za jeden z najprostszych elementów budowy pojazdów spalinowych. Niestety, jego awarie mogą negatywnie wpływać na ogólny stan samochodu i przyczyniać się do jego nadmiernej eksploatacji, a także większego zanieczyszczenia środowiska. Z czego dokładnie się składa i po czym można rozpoznać, że układ wydechowy zaczyna się psuć?

Budowa układu wydechowego

Głównym zadaniem układu wydechowego jest odprowadzanie spalin z silnika oraz zmniejszenie hałasu, jaki emituje jego praca. Budowa jest bardzo prosta – spaliny trafiają do kolektora wydechowego, potem są kierowane do pierwszego odcinka rury wydechowej, następnie tłumika, a na samym końcu do wylotowej części rury wydechowej. We współczesnych samochodach układ wydechowy pełni również dodatkową funkcję, czyli oczyszczanie spalin. Po opuszczeniu kolektora są najpierw kierowane do katalizatora, gdzie zachodzi ich dopalanie. W momencie, kiedy jakakolwiek część układu ulegnie zniszczeniu, należy niezwłocznie ja wymienić. Części można zakupić między innymi w hurtowni motoryzacyjnej Euro-Moto, której główna siedziba znajduje się we Włocławku. 



Co świadczy o awarii?

Żeby odpowiednio wcześnie zauważyć awarię, najlepiej bacznie obserwować działanie swojego samochodu. Jakiekolwiek niepokojące dźwięki mogą świadczyć o zepsuciu się układu wydechowego.

Objawy uszkodzonego wydechu:

  • Świsty – zwykle oznaczają szczelinę w kolektorze. Pod wpływem ciśnienia gazy wydostają się przez wąską szparkę i wydają charakterystyczny, świszczący odgłos, nasilający się podczas dodawania gazu. Objawowi może towarzyszyć spadek mocy i nierówna praca silnika na luzie.
  • Głośny hałas i wibracje – zwykle świadczy o uszkodzeniu rury wydechowej. Najczęściej pod wpływem uderzenia lub zahaczenia np. o wysoki krawężnik.
  • Dudnienie – może oznaczać przedziurawienie któregoś z elementów pod wpływem uderzenia lub działania korozji (rdzy). Można naprawić przy pomocy taśmy termicznej.
  • Spadek mocy i duże zużycie paliwa – może oznaczać uszkodzenie sondy lambdy, zapchany katalizator lub filtr cząstek stałych.

Uszkodzenie takich elementów jak filtr lub katalizator to bardzo często wydatek sięgający ponad 1000 PLN. Z tego powodu warto mieć pod ręką zaufaną hurtownię motoryzacyjną, która sprowadza części nie tylko tanie, ale też sprawdzone. Elementy układu wydechowego, takie jak końcowy odcinek rury można naprawić samodzielnie, gdyż jest do nich łatwy dostęp. W przypadku innych odcinków lepiej skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz