Materiał Partnera

Korzyści i zasady korzystania z sauny parowej

Korzyści i zasady korzystania z sauny parowej

Nowoczesne ośrodki sportowo-rekreacyjne oferują coraz więcej atrakcji, dzięki którym można nie tylko odpocząć po codziennym stresie, ale też poprawić swoją kondycję oraz pozytywnie wpłynąć na stan zdrowia. Wśród wielu propozycji coraz większym powodzeniem cieszy się sauna parowa. Aby jej działanie było efektywne, warto poznać zasady korzystania z tego pomieszczenia.

Sauny i ich odmiany

Sauny znane są od czasów starożytnych jako sposób na relaks, odprężenie, poprawę kondycji oraz zdrowia. Nie wszystkie są jednakowe, bowiem powstawały w różnych rejonach świata i w odmiennych kulturach. Przykładowo sauna fińska sprzyjała utrzymaniu dobrego zdrowia oraz higieny w surowym klimacie, w którym trudno było o centralne ogrzewanie i gorącą wodę.

Różnice pomiędzy odmianami saun sprowadzają się do poziomu wilgotności środowiska oraz wysokości panujących w nich temperatur. Stąd też każda jest przeznaczona dla innej grupy osób i zapewnia odmienne efekty. Wśród wielu rodzajów takich instalacji w Polsce największym powodzeniem cieszy się rzymska łaźnia, taka jak ta, którą oferuje swoim gościom Centrum Sportu i Rekreacji Wodnik Sp. z o.o. w Krotoszynie. Jej specyfiką są temperatury na poziomie 40–50oC oraz wilgotność na granicy 100%

Zasady korzystania z sauny parowej

Z uwagi na warunki, jakie panują w saunie parowej, należy przestrzegać ogólnych zasad. Dostosowanie się do nich pozwoli osiągnąć maksymalne korzyści bez ryzyka dla zdrowia.

Standardowo pobyt w takim miejscu powinien ograniczać się do 30 minut nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu. Z korzystania z łaźni rzymskiej powinny zrezygnować osoby cierpiący na takie schorzenia jak: reumatyzm, niewydolność krążenia, przebyte zawały serca, infekcje, ostre stany zapalne. Przeciwwskazaniem jest także głęboki stres, ciąża, alkohol, przepracowanie fizyczne czy implanty ortopedyczne.

Zalety korzystania z sauny parowej

Działanie sauny parowej sprowadza się do wywoływania uczucia ogólnego odprężenia, a stosunkowo niskie temperatury nie przyczyniają się do pojawiania objawów duszności i trudności z oddychaniem. To sprawia, że w pomieszczeniu można przebywać nieco dłużej, a czas ten jest spędzony znacznie przyjemniej niż w innych typach saun. To niezawodny sposób na stres i poprawę odporności – zwłaszcza, jeśli korzysta się z niego naprzemiennie z basenem.

Łaźnia rzymska zalecana jest nie tylko w celu odprężenia. Korzyści, jakie można z niej uzyskać są znacznie szersze i obejmują różne aspekty zdrowia organizmu. Sauna parowa przyczynia się między innymi do:

  • poprawy krążenia krwi,
  • ukrwienia, a więc i dotlenienia oraz odżywienia tkanek,
  • oczyszczenia organizmu z toksyn,
  • pobudzenia wytwarzania ciał odpornościowych,
  • hartowania organizmu w zmiennych temperaturach,
  • przywracania sprawności po zwichnięciach i złamaniach,
  • poprawy sprawności układu oddechowego,
  • poprawy wydolności mięśni,
  • poprawy kondycji psychicznej,
  • regulacji produkcji wielu hormonów uspokajających i nasennych.

Do sauny powinny wybierać się przede wszystkim te osoby, które mają problemy oddechowe, cierpią na astmę lub POChP, nadciśnienie w I i II stadium, anoreksję lub mają niewielką wydolność fizyczną.


Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz