Materiał Partnera

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?

Oznaki usterek i zużycia klocków hamulcowych to przede wszystkim przenikliwy, metaliczny pisk oraz kontrolka zapalająca się na desce. Często stan klocków da się ocenić na pierwszy rzut oka i jeżeli zostało nie więcej niż 3 mm części roboczej, oznacza to, że należy je wymienić. Charakterystycznym sygnałem jest również to, że hamulce wydają przenikliwe dźwięki, nawet podczas hamowania, które nie jest gwałtowne. Często kierowcy decydują się na samodzielne naprawy lub długo z nimi zwlekają, co przekłada się na bezpieczeństwo na drogach.

Oznaki uszkodzeń klocków hamulcowych

Sytuacja jest bardziej skomplikowana w wypadku tarcz hamulcowych. Rzadziej podlegają one przeglądom, ponieważ kierowcy przyzwyczajają się, że mają one dłuższą trwałość. Tarcze trzeba wymienić, gdy widać na nich garby oraz nierównomierne zużycie. Jednak w związku z tym, że mechanicy często zmagają się z dużymi zaniedbaniami ze strony użytkowników aut w tym zakresie, więc nie należy podejmować się tych napraw samemu, ale zgłosić się do serwisu naprawy aut, co podkreśla Łukasz Rzeszutek z firmy VAG Serwis.

Zużycie materiału ciernego klocków poniżej minimalnej normy wpływa przede wszystkim na sprawność hamowania. Metalowa blaszka nośna jest wtedy w większym stopniu narażona na zniszczenie. Długotrwałe przesuwanie naprawy prowadzi także do większych uszkodzeń oraz wzrostu kosztów naprawy. W momencie, kiedy zużytym klockom towarzyszą także mocno wyeksploatowane tarcze, istnieje możliwość całkowitego wypadnięcia klocka z jarzma zacisku, co kończy się całkowitym brakiem możliwości zahamowania pojazdu. Warto odpowiednio wcześniej dokonać przeglądu oraz naprawy auta.

Kiedy zgłosić się na przegląd?

Najlepszym rozwiązaniem jest kontrola klocków hamulcowych w ramach sezonowej wymiany opon. Warto również robić to podczas bieżących napraw i serwisów samochodowych. Częstotliwość wymiany zależy też od stylu jazdy oraz liczby pokonywanych kilometrów. Po wymianie należy kontrolować ilość płynu hamulcowego, ale też dostosować sposób jazdy i unikać gwałtownego hamowania przez pierwsze 100 km. Nie należy wjeżdżać w wodę stojącą na jezdni, w celu ograniczenia schładzania układu oraz zatrzymywania wciśniętego hamulca po zatrzymania auta, co pozwoli na sprawne użytkowanie go w przyszłości i zmniejszy czynnik zużycia.

Opracowanie:
Świlcza 467
tel. 509 130 564
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz