Artykuł sponsorowany

Kiedy należy dokonać wymiany opon?

Kiedy należy dokonać wymiany opon?

Kierowcy zazwyczaj zmieniają opony wraz z nadejściem sezonu letniego lub zimowego. Jeżdżenie na oponach niedostosowanych do warunków klimatycznych na drodze może zmniejszyć stabilność i zwiększyć drogę hamowania. Wymianę opon przeprowadza się także w przypadku ich wyeksploatowania. Kierowca, który nie zmienia ogumienia, może łatwiej doprowadzić do wypadku.

Charakterystyka opon letnich

Wymiany opon można dokonywać z różnych powodów. Zazwyczaj kierowcy zmieniają je ze względu na porę roku. Ogumienie używane latem są skonstruowane w taki sposób, że zapewniają wysoką przyczepność na suchych i mokrych nawierzchniach podczas dodatnich temperatur. Używanie opon letnich w minusowych temperaturach sprawia, że pojazd traci swoją przyczepność, natomiast droga hamowania może być o wiele dłuższa. Wpływa na to zarówno guma, z której wykonana jest opona jak i ilość poprzecznych rowków. Specjalista z firmy Start-Gum w Raciborzu mówi: Opony letnie na zimowe należy wymienić wtedy gdy temperatura z dnia spadnie poniżej 7⁰C, natomiast nocą wynosi około 5⁰C.

Funkcjonalność opon zimowych

Sezon na zmianę opon zimowych zazwyczaj zaczyna się pod koniec października lub na początku listopada. Dla wielu kierowców wyznacznikiem jest pierwszy śnieg, co może być zgubnym symptomem, bowiem temperatura kilka stopni powyżej zera wciąż ma negatywny wpływ na gumy letnie podczas jazdy. Kałuże na drodze, drobny śnieg lub pierwsze przymrozki są w stanie wyprowadzić samochód z równowagi i znacznie wydłużyć jego drogę hamowania. Warto także zatroszczyć się o wymianę kół nieco wcześniej, bowiem w tych samych dniach mogą wymieniać swoje opony inni kierowcy.

Wyeksploatowanie opon

Stosuje się ogólną zasadę, że opony nie powinny być używane dłużej niż 10 lat, bowiem po tylu latach guma traci swoje właściwości, a jazda samochodem staje się dużo mniej bezpieczna. Bardzo często opony są wyeksploatowane dużo wcześniej. Stan ogumienia zależy od jazdy kierowcy. Bieżnik może być mocno starty, a na gumie pojawiają się deformacje, wybrzuszenia i pęknięcia. Jeśli zauważymy takie sygnały, niezbędny będzie serwis opon. Kierowcy powinni pamiętać, że dozwoloną granicą głębokości bieżnika jest co najmniej 1,6 mm głębokości. Przy częstej jeździe i wieloletnich oponach warto przeprowadzać rutynowe kontrole. Niebezpieczne mogą być także zmiany w oponach jak szybka utrata ciśnienia, wibracje czy wysoki poziom hałasu. Może to oznaczać, że jedna z opon powinna być natychmiast zmieniona.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz