Artykuł sponsorowany

Jakie są najczęstsze przyczyny usterek sprzęgła i jakie sygnały daje nam auto w tym zakresie?

Jakie są najczęstsze przyczyny usterek sprzęgła i jakie sygnały daje nam auto w tym zakresie?

Zużyte sprzęgło, które jest jednym z elementów układu napędowego należy do najczęstszych powodów niesprawności samochodów osobowych i ciężarowych. Obecnie ich budowa jest oparta na wielu elementach, w związku z czym ciężko jest samemu wykryć przyczynę usterki. Spójrzmy na to nieco od strony technicznej i dowiedzmy się, jakie są najczęstsze objawy i przyczyny usterek związanych ze sprzęgłem.

Szarpanie sprzęgła

Jest to jedna z najbardziej typowych usterek, jeżeli chodzi o cały układ napędowy oraz samo sprzęgło. Przyczyną mogą tu być przede wszystkim zabrudzenia pomiędzy tarczą i dociskiem, zapowietrzenie układu wysprzęglania lub po prostu źle dobrana do naszego samochodu tarcza, która nie będzie idealnie przylegała do docisku. Jeżeli chodzi o objawy, jakie mogą świadczyć o wystąpieniu tej usterki, to są to niewątpliwie nierównomierne szarpanie sprzęgła w trakcie przyspieszania, zmiany biegów lub podczas ruszania.

Głośne sprzęgło

Hydrauliczny wysprzęglik to element, którego usterka może wiązać się z bardzo głośną pracą sprzęgła zarówno podczas jazdy jak i podczas uruchamiania sprzęgła przy pracującym na biegu jałowym silniku. W zasadzie usterka ta spowodowana może być na przykład przez zużyte bądź też uszkodzone łożysko (brak naprężenia na docisku) lub po prostu już wysłużone, starte końcówki sprężyny talerzowej.

Ciężka praca sprzęgła

Wielu z nas spotkało się z sytuacją, w której podczas wciskania pedału sprzęgła mieliśmy wrażenie, że działa on zbyt ciężko. Przyczyną takiego stanu rzeczy mogą być między innymi zużyta tuleja współpracująca z łożyskiem, zużyty wałek, który jest elementem widełek wysprzęglających lub podobnie jak w przypadku jednej z poprzednich usterek po prostu źle zamontowana lub dobrana do naszego pojazdu tarcza.

Niemożliwa zmiana biegów

Jest to usterka, której wystąpienie powinien w jakiś sposób zasygnalizować nam przede wszystkim brak możliwości zmiany biegów lub ich zgrzytanie w trakcie jazdy samochodem. Powodem tej usterki jest oczywiście zazwyczaj całkowite uszkodzenie jednego z elementów należącego do sprzęgła.

Ślizgające sprzęgło

Kolejna typowa już usterka związana ze sprzęgłem, a właściwie jego ślizganiem się spowodowana może być zarówno zabrudzenie pomiędzy tarczą i dociskiem jak również i przegrzanie się samej tarczy bądź też jej złe dopasowanie. Wykrycie wszystkich usterek związanych ze sprzęgłem oraz naprawę lub wymianę każdego z jego elementów warto zostawić fachowcom z firmy Reges.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz