Jaki olej silnikowy wybrać na zimę?
Są dwie rzeczy, które każdy kierowca, niezależnie od swego stażu za kółkiem, powinien wiedzieć na temat oleju silnikowego. Po pierwsze – jest on niezbędny do minimalizowania tarcia ruchomych elementów silnika, dzięki czemu nie nagrzewają się one nadmiernie i nie ulegają zniszczeniu. Po drugie – w niskich temperaturach olej gęstnieje, przez co traci swoje właściwości smarujące. Dlatego szczególnie przed nastaniem mrozów powinniśmy dobrze zastanowić się, czy olej w naszym silniku poradzi sobie w trudnych warunkach
Trzy rodzaje silników samochodowych
Oleje silnikowe to dość obszerny rynek. Wybór produktów na nim jest ogromny, wszystkie można jednak przyporządkować do jednej z trzech nadrzędnych kategorii, określających charakter pochodzenia oleju. Wyróżniamy oleje:
- Mineralne
- Półsyntetyczne
- Syntetyczne
Każdy z nich ma swoje zastosowania oraz istotne zalety i wady. Przykładowo oleje mineralne świetnie spiszą się do starszych aut, ponieważ nie obciążają uszczelnień silnika, zaś półsyntetyczne dodatkowo starzeją się stosunkowo wolno. Jeśli jednak potrzebujemy oleju do nowego silnika, który powinien odpalać bez problemu przez nawet bardzo niskich temperaturach, powinniśmy zdecydować się na olej syntetyczny. To produkty z najwyższej półki jakościowej, których lepkość zmienia się tylko nieznacznie w zależności od warunków otoczenia. Do olejów syntetycznych zaliczają są również oleje specjalistyczne, np. przeznaczone dla samochodów sportowych.
Jak wybrać olej na zimę?
Wiemy już, że w czasie mrozów najlepiej spiszą się oleje syntetyczne. Tylko jak spośród nich wybrać ten najodpowiedniejszy? Generalnie nie istnieje podział na oleje zimowe i letnie, zatem nie musimy martwić się sezonową wymianą płynu – możemy jeździć na nim bez przerwy przez cały zalecany okres eksploatacji. Dokonując wyboru oleju pod kątem jego przydatności w okresie zimowym, bierzemy pod uwagę przede wszystkim jego klasyfikację lepkościową SAE.
- Na opakowaniu oznaczana jest ona przy pomocy symbolu W, któremu towarzyszą dwie liczby – jedna przed literą, druga za nią – wyjaśnia specjalista firmy Galon - Symbol ten odczytujemy w następujący sposób: cyfra przed W oznacza lepkość oleju w niskich temperaturach – im niższa cyfra, tym lepiej olej znosi mrozy. Najlepsze pod tym względem oleje mają oznaczenie 0 – oznacza ono, że olej zachowuje swoją lepkość w temperaturze do -35 stopni, cyfra 5 oznacza lepkość w temperaturze do -30 stopni; 10 to lepkość przy -25 stopniach itd. Liczba za literą W i po myślniku oznacza lepkość w wysokiej temperaturze – analogicznie, im wyższa liczba, tym lepiej dany olej znosi wysokie temperatury. I tak np. symbol 0W-40 oznacza, że olej zachowuje swoje parametry w temperaturze od -35 do 40 stopni Celsjusza.