Artykuł sponsorowany

Jaki olej silnikowy wybrać?

Jaki olej silnikowy wybrać?

Serwis olejowy to przede wszystkim umiejętność doboru odpowiedniego oleju silnikowego. To także dyscyplina w zakresie interwału jego wymiany. Doradzimy Wam jakimi kryteriami kierować się wybierając olej silnikowy do swojego pojazdu. Wyjaśnimy co oznaczają symbole na jego opakowaniu. Dzięki temu unikniecie najczęstszych błędów popełnianych podczas wyboru oleju, a tym samym uchronicie silnik auta przed poważną awarią.

Oznaczenia na opakowaniu

Kupując olej silnikowy pierwsze co rzuca nam się w oczy to oznaczenia określające klasę lepkości produktu. Oznaczenia mają format na przykład 5W30, 10W40 etc. Co dokładnie opisują? Tak naprawdę należy je rozpatrywać jako dwa człony. Pierwszy z nich oznacza przydatność oleju do pracy w niskich temperaturach. Im niższa wartość tej liczby, tym niższa minimalna temperatura, w jakiej może pracować dany olej. W przypadku wartości 0 minimalna temperatura to -35 stopni. Każda kolejne klasa (5, 10, 15) to o 5 stopni wyższa minimalna temperatura pracy.

Pozostał nam jeszcze do rozszyfrowania drugi człon oznaczenia, znajdujący się po literce W. Jest to parametr określający lepkość oleju w wysokich temperaturach. Im wyższa wartość oznaczenia, tym większa gęstość oleju w wysokiej temperaturze. Czy to oznacza, że powinniśmy kupować olej o najniższej wartości pierwszego parametru oraz najwyższej wartości drugiej liczby? Bynajmniej! Większość producentów zaleca, aby w ich jednostkach napędowych stosować olej o stopniu lepkości 40. W przypadku nowoczesnych pojazdów, które są wyposażone w ciasno spasowane silniki zaleca się olej o lepkości 30. Niska lepkość informuje nas, że olej w wysokiej temperaturze robi się dosyć rzadki. To zmniejsza opory pracy silnika i podnosi jego energooszczędność. Olej o niskiej lepkości nie sprawdzi się jednak w przypadku aut sportowych, których jednostki napędowe są dosyć mocno eksploatowane. W ich przypadku zaleca się stosowanie oleju o wysokiej lepkości (5W50, 10W60). Warto o tym pamiętać zlecając serwis olejowy swojego pojazdu.

Liczy się jakość

Oprócz klasy lepkości oleju wyróżniamy jeszcze dwie specyfikacje jakościowe. Chodzi o API (Amerykański Instytut Naftowy) oraz ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Specyfikacja API klasyfikuje oleje oznaczając je symbolem składającym się z dwóch liter. Pierwsza z nich określa rodzaj silnika (C- silnik diesla, S – silnik benzynowy), do którego dany produkt jest dedykowany. Druga litera określa jakość oleju. W przypadku silnika diesla skala obejmuje litery od A do F. Dla silników benzynowych jest szersza (A-M). W obu przypadkach litera A oznacza najwyższą jakość.

Klasyfikacja ACEA wyróżnia oleje do silników benzynowych (A), diesla (B) oraz silników benzynowych lub wysokoprężnych, które są wyposażone w system oczyszczania spalin (C). W kategorii C wyróżniamy trzy podtypy – C1, C2 oraz C1. Najmniejszą zawartość popiołu posiada olej z symbolem C1. W najmniejszym stopniu zanieczyszcza on filtr.

Co ciekawe wielkie koncerny samochodowe, jak grupa VAG, ustalają własne, bardzo rygorystyczne normy parametrów oleju.

Planując serwis olejowy swojego auta warto oddać je do sprawdzonego zakładu. Firma Diesel-Expert, która działa na rynku od 2009 roku, dysponuje doświadczeniem oraz odpowiednim zapleczem, które pozwala wykonywać w pełni profesjonalny serwis olejowy. A to gwarantuje długą i niezawodną pracę jednostki napędowej.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz