Materiał Partnera

Jak zbudowana jest paralotnia z napędem?

Jak zbudowana jest paralotnia z napędem?

Ludzie zawsze marzyli o lataniu. Doskonale pokazuje to upór, z jakim dążyliśmy do zbudowania maszyn, które uniosą nas w powietrze, a teraz pracujemy nad ulepszeniem technologii związanych z lotnictwem. Spadochrony, lot samolotem – jest wiele sposobów, by poczuć wiatr we włosach i spojrzeć na ziemię z dużo dalszej perspektywy. Nic chyba nie zapewnia tak niesamowitych przeżyć, jak lot paralotnią.

Historia paralotni

Pierwsze konstrukcje, które stały się podstawą stworzenia współczesnej paralotni, powstały w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Wtedy to narodził się parasailing, sport polegający na przymocowaniu specjalnego rodzaju spadochronu do motorówki lub pojazdu.

Kolejne modyfikacje spadochronu doprowadziły do powstania spadochronów szybujących, a te – przyczyniły się do powstania paralotni, której popularność szczególnie rozkwitła w latach dziewięćdziesiątych. Wyróżnić możemy paralotnie różnego rodzaju: górskie wykorzystywane są do zlotów ze szczytów, do zjeżdżania na nartach pozwalają na krótkie loty nad przeszkodami.

Opracowane zostały również paralotnie z napędem, czyli tak zwane PPG – powered paraglider wyposażone w silnik montowany do uprzęży na plecach pilota. Ich konstrukcja nieznacznie różni się od paralotni przeznaczonej do swobodnych lotów. Projektowaniem oraz budową napędów do paralotni zajmuje się firma Air Spacecraft, założona przez Jarosława Chaburskiego, wieloletniego miłośnika latania.

Budowa paralotni z napędem

Zasadnicza budowa paralotni klasycznej oraz paralotni z napędem jest taka sama. Obie składają się ze skrzydła, uprzęży, ratowniczego systemu hamującego w postaci zapasowego spadochronu oraz karabinków służących do połączenia uprzęży z paralotnią. W obu przypadkach pilot musi być wyposażony w kask ochronny, wariometr, nawigację GPS, a także kompas.

Różnica polega na konstrukcji skrzydła, które w przypadku PPG oparte jest na samostatecznym profilu. Zachowuje ono neutralną pozycję względem swojego obciążenia. W praktyce oznacza to odczuwalne przez pilota paralotni bujanie w przód i w tył, które jest wynikiem przesuwania się sił parcia,  staje się mniej odczuwalne. Tym samym też latanie na paralotni zyskuje lepszą stabilność przy wyższych prędkościach.

Spowodowana przez samostateczność profilu mniejsza nośność paralotni rekompensowana jest w przez silnik w paralotniach z napędem. W przypadku klasycznych paralotni konieczne jest dobranie odpowiedniego obrysu skrzydła i grubości profilu, co pozwoli wyrównać straty w nośności.

W konstrukcji PPG stosowany jest silnik spalinowy dwusuwowy ze śmigłem. Umieszczany jest on w koszu na plecach pilota. Budowa napędów do paralotni wymusza zmiany w rozkładzie sił, ale nie wyklucza użycia skrzydła tandemowego, przeznaczonego do lotów z pasażerem.

Napęd PPG umożliwia start na płaskim terenie oraz w miejscach, gdzie nie występują kominy termiczne. Pozwala też na dłuższe loty niż te odbywane na klasycznych paralotniach samonośnych.

Opracowanie:
Minkowice 166
tel. 577 022 359
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz