Materiał Partnera

Jak to właściwie jest z transportem maszyn rolniczych i budowlanych

Jak to właściwie jest z transportem maszyn rolniczych i budowlanych

Maszyny zarówno budowlane, jak i rolnicze, to specyficzne rodzaje urządzeń, które co prawda posiadają najczęściej możliwość jazdy na własnych kołach lub gąsienicach, jednakże nie zawsze mogą poruszać się one po naszych drogach lub odległość, którą zmuszone są pokonać jest zbyt duża. Dlatego też bardzo często mobilność tego typu urządzeń uzależniona jest od skorzystania z usług wyspecjalizowanych firm, dysponujących odpowiednimi pojazdami, umożliwiającymi szybki i bezpieczny transport maszyn budowlanych oraz rolniczych.

Po co komu transport

Nie da się ukryć, że zdecydowana większość maszyn budowlanych i rolniczych, od strony technicznej posiada możliwość samodzielnej jazdy po naszych drogach. Niemniej jednak warto pamiętać, że przemieszczanie się maszyn za pomocą własnego napędu bardzo często jest nieprzepisowe, nieopłacalne lub po prostu niepotrzebne. Wynika to z faktu, że:

  • spora część maszyn rolniczych i budowlanych nie posiada homologacji, a więc nie jest dopuszczona do ruchu drogowego,
  • zróżnicowane gabaryty, niekiedy bardzo duże, a także spora masa tych pojazdów sprawia, że poruszanie się nimi po drogach może stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu lub dla samej powierzchni jezdni,
  • przemieszczanie maszyn za pomocą własnego napędu na duże odległości jest nieekonomiczne (np. spore zużycie paliwa) i generuje niemałe koszty, a także wymaga zdecydowanie większej ilości czasu, niż ma to miejsce w przypadku skorzystania z usług firmy transportowej, takiej jak Pomoc Drogowa Holowanie Laweta Artur Bor Auto Pomoc Robert Ruta.

Dodatkowo warto pamiętać, że transport maszyn na napędzie własnym możliwy jest tylko wówczas, gdy maszyna posiada podwozie samochodowe lub podwozie kołowe, które umożliwia rozwijanie prędkości do co najmniej 40 km/h. W przypadku gdy mamy do czynienia z maszynami wolnobieżnymi, które poruszają się z prędkością nie większą niż
25 km/h, mogą one samodzielnie pokonywać odległość nie większą niż 35 km, zaś maszyny na gąsienicach nie powinny przemieszczać się za pomocą napędu własnego na dystansie większym niż 2 000 metrów.

Transport maszyn – to bardziej skomplikowane niż myślisz

Planując transport maszyn budowlanych lub rolniczych musimy mieć świadomość, że wbrew pozorom jest to dość skomplikowana operacja. Dlatego też warto zlecić ją profesjonalnej firmie, która dysponuje doświadczeniem w tym zakresie, zatrudnia wyspecjalizowanych kierowców z odpowiednimi uprawnieniami oraz posiada niezbędne pojazdy transportowe. Wynika to z faktu, że bardzo często ponadgabarytowy rozmiar przewożonych urządzeń może stanowić spory problem. Dlatego też operacja tego typu wymaga:

  • doboru odpowiedniej metody transportu, np. transport na lawecie lub hol,
  • przygotowania właściwej infrastruktury technicznej oraz odpowiedniego pojazdu
    w zależności od rodzaju, gabarytów i wagi przewożonej maszyny,
  • zaplanowania optymalnej trasy (nie zawsze najkrótszej) z uwzględnieniem rodzaju nawierzchni, szerokości poszczególnych odcinków drogi oraz kąta nachylenia powierzchni w stosunku do gruntu. Przy tego typu operacji przewoźnik powinien również wziąć pod uwagę poszczególne elementy infrastruktury drogowej, które napotka na trasie, takie jak tunele, mosty, wiadukty, ostre zakręty, podjazdy lub zjazdy, a nawet ronda,
  • właściwego zabezpieczenia przewożonego ładunku na czas transportu oraz jego profesjonalnego rozładunku w miejscu docelowym.

Przygotowanie i zaplanowanie przewozu maszyn rolniczych bądź też budowlanych to niełatwa operacja logistyczna, do której przygotować musi się zarówno firma transportowa, jak i sam zleceniodawca. Nie da się jednak ukryć, że skorzystanie z usług sprawdzonej oraz doświadczonej w tym zakresie firmy przewozowej, przestrzegającej odpowiednich przepisów oraz procedur, znacznie skróci i uprości cały ten proces.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz