Artykuł sponsorowany

Jak prawidłowo prowadzić akta osobowego pracownika?

Jak prawidłowo prowadzić akta osobowego pracownika?

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest prowadzenie dokumentów dotyczących stosunku pracy. Co to oznacza? Że bez względu na formę działalności i liczbę pracowników, należy wypełniać ich akta osobowe. W końcu są one dowodem, gdy dochodzi do różnych sporów wynikających z zatrudnienia.

Gdzie znaleźć informację jak prawidłowo prowadzić akta osobowe?

Jeżeli zależy nam na tym, żeby akta osobowe były prowadzone prawidłowo, to musimy zapoznać się z rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej. Kluczową kwestią jest ich podział na cztery części. Szczegółowy opis każdej z nich przedstawiamy poniżej.

Część A

Obejmuje kopie dokumentów, które gromadzi się w okresie ubiegania się o pracę. Należą do nich m.in.: kwestionariusz pracowniczy, świadectwa pracy, dokumenty potwierdzające kwalifikacje, świadectwa ukończenia najwyższej szkoły, skierowanie i orzeczenie lekarskie, certyfikaty, dyplomy oraz świadectwa ukończenia kursów lub szkoleń. W przypadku niektórych zawodów może pojawić się konieczność przechowywania innych, niewymienionych wyżej papierów.

Część B

Jest miejscem przechowywania dokumentów z przebiegu zatrudnienia oraz nawiązania stosunku pracy. Oznacza to, że pracodawca musi trzymać u siebie m.in.: umowę o pracę; potwierdzenie zapoznania się z regulaminem pracy, przepisami BHP, informacją pracowniczą i tajemnicą służbową; zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP, kwestionariusz osobowy; oświadczenie pracownika-rodzica czy zamierza korzystać z uprawnień rodzicielskich i innych praw dotyczących opieki nad dziećmi; orzeczenia lekarskie wydawane po badaniach okresowych i kontrolnych; umowę o zakazie konkurencji; wszystkie dokumenty dotyczące urlopów, wymiaru pracy, wypowiedzenia, pracy w nocy, chorób zawodowych i innych oraz wypadków. Co więcej, jeżeli pracownik otrzymuje od pracodawcy np. przepustkę lub legitymację służbową, to ich kopia również musi trafić do akt osobowych.

Część C

Znajdują się w niej dokumenty dotyczące ustania zatrudnienia danej osoby, czyli oświadczenie o zakończeniu umowy o pracy (przez wypowiedzenie jej lub rozwiązanie); kopia świadectwa pracy; informacja o postępowaniu egzekucyjnym, jeżeli ma ono miejsce; umowa o zakazie konkurencji; orzeczenia lekarskie, które zostały wydane po rozwiązaniu umowy.

Część D

Obejmuje dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej. Zalicza się do nich m.in. odpis informacji o ukaraniu oraz inne papiery dotyczące tego zagadnienia. Pamiętajmy, że po roku nienagannej pracy pracownika muszą one na zawsze zniknąć z akt.

Wersja papierowa czy elektroniczna?

Obecnie pracodawca sam decyduje, czy woli przechowywać dokumenty w formie elektronicznej, czy papierowej. Może wybrać również na system mieszany, czyli nowych pracowników wprowadzać do specjalnego systemu, a dla starych zostawić wersje papierowe. Bardzo ważne jest, żeby do akt miały dostęp tylko osoby upoważnione i zabezpieczyć je przed wszelkimi zniszczeniami. Administrowanie dokumentacji pracowniczej jest dość skomplikowanym procesem i wszystko musi być dobrze zorganizowane. Najlepiej powierzyć je specjalistom z Biura Rachunkowego Radek. W ten sposób będziemy mieli pewność, że akta osobowe naszej firmy są prowadzone prawidłowo i ominie nas konieczność tworzenia działu kadr. To wszystko jest możliwe dzięki odpowiednio wykwalifikowanemu personelowi, który od ponad 22 lat zajmuje się kadrami i finansami. W razie potrzeby możemy powierzyć im również całą księgowość i skupić się na rozwoju naszego przedsiębiorstwa. Ich oferta nieustannie się poszerza, więc warto skorzystać z bezpłatnych konsultacji online i wybrać najkorzystniejszy pakiet usług dla siebie.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz