Artykuł sponsorowany

Jak powstają gumowe elementy wyposażenia statków i łodzi?

Jak powstają gumowe elementy wyposażenia statków i łodzi?

Projektowanie i wyrabianie produktów gumowych to wieloetapowy proces. Samo wyrabianie materiału niezbędnego do produkcji różnego typu uszczelek i innych wyrobów gumowych wydaje się skomplikowane. Jeśli gotowy produkt ma zostać zastosowany do zabezpieczenia statku lub łodzi to szczegóły procesu jego wytwarzania wydają się jeszcze bardziej istotne – w końcu zastosowanie odpowiednich wyrobów gumowych stanowi wówczas o bezpieczeństwie nie tylko przewożonego ładunku, ale także pasażerów jednostki pływającej.

Początek produkcji elementów gumowych

Wprowadzanie nowego elementu gumowego do produkcji to czas intensywnego projektowania. W profesjonalnych firmach zajmujących się wytwarzaniem różnego typu elementów gumowych – takich jak Pionier Jawor – wszystko odbywa się za pomocą rysunku technicznego. Obecnie projekty elementów różnego typu, nie tylko gumowych, wykonywane są w środowisku CAD – Computer Aided Design, czyli projektowania wspomaganego komputerowo. Pod uwagę brane są przede wszystkim wymagania, jakim sprostać będzie musiał projektowany element w przyszłości. W przypadku konkretnych uszczelek bardzo często mają one specyficzny, właściwy jednemu układowi kształt i wymiary. Są także wyroby nieco bardziej uniwersalne. Należą do nich między innymi odbojnice oraz rolki do statków i łodzi. Ich rolą jest przede wszystkim zabezpieczenie jednostki pływającej oraz samego nadbrzeża przed uszkodzeniami, które mogłyby powstać na skutek cumowania np. statku. Do elementów gumowych, które można zastosować niezależnie od typu statku czy łodzi należą także np. gumowe stopnie trapu.

Co po projekcie? Produkcja wyrobów gumowych

Materiał gumowy trafia do ekstrudera, który wywiera na niego ogromny nacisk. Uszczelka, czy inny element gumowy jest niejako wycinana ze swoistego gumowego arkusza. Dalej nadchodzi czas na utwardzenie oraz wulkanizację każdego z elementów. Tak przygotowane elementy mogą trafić do dalszej obróbki. Do procesów końcowych należy np. flokowanie stosowane w celu zmniejszenia tarcia elementu gumowego, co przydaje się między innymi w uszczelnianiu opuszczanych szyb samochodowych, które dzięki flokowaniu ślizgają się po uszczelce.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz