Jak należy przygotować powierzchnię blacharską do lakierowania?
Wyposażenie blacharni jest bardzo ważne i ma ścisły związek z technologią stosowaną przy naprawie blacharskiej samochodu. Można tu wyróżnić kilka etapów naprawy, które powinno się wykonywać na wydzielonych stanowiskach, albo nawet w wydzielonych pomieszczeniach. Stanowiska te, lub pomieszczenia, muszą być wyposażone w odpowiedni sprzęt i narzędzia umożliwiające sprawne wykonanie naprawy i obróbki blacharsko-lakierniczej.
Etapy przygotowania powierzchni blacharskiej przed naprawą lakierniczą
Aby prawidłowo wykonać naprawę blacharską pojazdu, konieczne jest odpowiednie przygotowanie blach, w tym ich powierzchni. W zakładzie blacharsko-lakierniczym Profil Auto II najpierw uszkodzone elementy są demontowane, a potrzebny może być także demontaż części nadwozia, podzespołów i części mechanicznych. Niejednokrotnie konieczne jest zdemontowanie również elementów całych i sprawnych, aby ułatwić sobie dostęp do części uszkodzonych, albo aby zapobiec uszkodzeniu tych elementów podczas właściwej naprawy.
Na proces obróbki blacharskiej poprzedzającej naprawę lakierniczą składa się kilka etapów:
- prostowanie, wyciąganie lub wypychanie wgnieceń,
- usunięcie starych powłok lakierniczych,
- wykonanie spawów,
- szlifowanie spoin,
- przygotowanie powierzchni pod aplikację szpachlówki,
- szpachlowanie,
- szlifowanie szpachlówki,
- nałożenie podkłady wypełniającego,
- szlifowanie podkładu wypełniającego,
- matowienie.
Bardzo ważne jest stosowanie przy szlifowaniu urządzeń przystosowanych do odsysania pyłów szlifierskich, które podłączone są do systemu odsysania. Może to być zarówno stacjonarna turbina odsysająca, jak i stanowisko z odkurzaczem mobilnym. Chodzi o to, by usunąć pyły powstające w procesie szlifowania, które nie tylko powodują wystąpienie błędów lakierniczych, ale też powodują wzrost temperatury szlifowanej powierzchni w trakcie procesu i są po prostu szkodliwe dla zdrowia.
Jakie narzędzia i urządzenia stosowane są w warsztacie blacharskim?
Naprawa blach samochodowych może dotyczyć prostowania i wyciągania wgnieceń blach poszycia zewnętrznego, które wymagają też zabezpieczenia antykorozyjnego. Mogą to też być poważne naprawy wymagające wyciągania i ustawiania konstrukcji nadwozia, które wykonuje się na ramach. Z ramą powinien być związany elektroniczny system pomiaru geometrii nadwozia. Obsługa ramy wymaga zachowania strefy bezpieczeństwa wokół urządzenia, aby uniknąć zagrożenia związanego z możliwością zerwania lub uszkodzenia urządzenia ciągnącego.
Usuwanie powłok lakierniczych odbywa się z zastosowaniem szlifierek. W tym etapie obróbki blacharskiej chodzi przede wszystkim o efektywność i szybkość, a nie o uzyskanie dobrej jakości powierzchni, stosuje się zatem urządzenia do obróbki zgrubnej. Kolejne etapy nakładania warstw szpachlówki i wypełnienia wymagają obrobienia tych uzupełnień stosując narzędzia zapewniające coraz lepszą jakość uzyskanej powierzchni. Szczególnie ostatni etap matowania pod cieniowanie wymaga zastosowania narzędzi zapewniających dużą dokładność obróbki.