Materiał Partnera

Gdzie stosuje się koła łańcuchowe

Gdzie stosuje się koła łańcuchowe

Zadaniem kół zębatych jest przede wszystkim umożliwianie i przenoszenie ruchu w różnego rodzaju mechanizmach. Ruch powstaje dzięki zzębianiu się kół z ogniwami łańcucha, co powoduje ruch, który jest źródłem napędu. Mają one zastosowanie w bardzo wielu dziedzinach przemysłu i mechaniki, ale także życia codziennego, począwszy od budowy zegarów analogowych aż po skomplikowane układy maszyn przemysłowych i rolniczych.

Budowa kół zębatych

Koła zębate są wykonane z trzech części: wieniec zębaty, piasta oraz łącznik. Istnieje też wariant kół bez piasty, czyli takich, które posiadają jedynie otwór technologiczny, który wykorzystuje się do osadzenia wałka. Jego obrót generuje wówczas napęd, wyjaśnia szczegółowo pracownik zakładu produkcji kół łańcuchowych oraz zębatych LJ Metal Produkt

Zalety kół zębatych

W projektowaniu i produkcji kół zębatych ważne jest tworzywo. Stal z zastosowaniem obróbki CNC stanowi gwarancję długiego czasu bezawaryjnego działania kół. Odpowiednio dobrane zapewnia mu dobre właściwości eksploatacyjne, ale też sprawny ruch i łagodzenie ew. szarpnięć czy zaburzeń w ruchu mechanizmu. Ich zastosowanie jest bardzo funkcjonalne również dlatego, że nie wymagają dużego nacisku, ani napięcia, aby uzyskać napęd. Dzięki nim można uzyskać także ciche i dyskretne w pracy mechanizmy.

Rodzaje kół zębatych

W zależności od projektu, charakteru mechanizmu czy prędkości pracy wyróżnia się wiele rodzajów kół zębatych. Podstawowym rozróżnieniem są koła walcowe oraz stożkowe. Rozróżnia się je także ze względu na kształt zębów, które mogą być proste, skośne, daszkowe i łukowe. W mechanizmach można dostrzec ich zastosowania w przekładniach zębatych, sprzęgieł oraz pomp.

Niezawodne działanie

Poza wymienionymi już zaletami takimi jak sprawny i płynny ruch, duże możliwości eksploatacyjne oraz pozbawione hałasu działanie mają również właściwości antypoślizgowe. Tym, co stanowi ich słabe strony, jest to, że nie mają one żadnych zabezpieczeń przed przeciążeniem oraz ze względu na sztywną geometrię cechuje je brak elastyczności. Jednak przy odpowiednich konwersacjach oraz zabezpieczeniu rzadko pojawia się konieczność interwencji lub wymiany kół.


Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz