Formuła 1 – zasady, kierowcy, harmonogram sezonu 2019

Formuła 1 – zasady, kierowcy, harmonogram sezonu 2019

Już 17 marca rozpocznie się nowy sezon Formuły 1. W tym roku rywalizacja na torach będzie znacznie ciekawsza, szczególnie dla polskich kibiców, którzy będą mogli podziewać Roberta Kubicę, startującego w barwach zespołu Williams Racing. Sprawdź nasz przewodnik kibica i dowiedz się, czym właściwie jest F1, kto może wystartować w wyścigu i kiedy obejrzysz poszczególne wyścigi w sezonie 2019.

Czym jest Formuła 1?

Mistrzostwa Świata Formuły 1 to przeprowadzany od 1950 roku cykl prestiżowych wyścigów samochodowych organizowany w Europie, Ameryce Południowej, Ameryce Północnej, Azji i Australii na specjalnie stworzonych torach. Zasady F1 regulowane są przez Fédération Internationale de l’Automobile (FIA). To najstarsza impreza o tytuł mistrzowski organizowana przez tą federację. Jest to również impreza o największym zainteresowaniu mediów na całym świecie.

Wyścigi w ramach F1 odbywają się w weekendy. Na Grand Prix składają się trzy etapy: w piątek mają miejsce 2 sesje treningowe podczas których zawodnicy testują ustawienia bolidów i sprawdzają opony na późniejsze kwalifikacje i wyścig, w sobotę odbywa się 1 sesja treningowa oraz sesja kwalifikacyjna, podczas której kierowcy walczą o pozycje startowe w wyścigu. W czasie treningów zespół ma również czas na to, by opracować odpowiednią strategię jazdy – rozplanować postoje w boksach czy ustalić, na jakich oponach zawodnik będzie rozpoczynał wyścig. Rywalizacja o zwycięstwo staruje w niedzielę.

Przebieg wyścigu

Każdy wyścig F1 poprzedzają kwalifikacje podzielone na trzy części: Q1, Q2 i Q3. Po każdej z pierwszych dwóch etapów eliminowanych jest 5 kierowców z najgorszymi czasami. W ostatniej części najlepsze czasy osiągnięte przez zawodników decydują o tym, z którego pola startowego będą oni startować w niedzielnym wyścigu.

Zawody rozpoczyna tzw. okrążenie instalacyjne. Po jego zakończeniu kierowcy ustawiają się na swoich pozycjach. Dystans wyścigu wynosi około 305-320 km, a czas jego trwania nie może przekroczyć dwóch godzin (lub czterech godzin z przerwami). 

W rywalizacji punkty zdobywa pierwszych dziesięciu kierowców. Odbywa się ona w dwóch klasyfikacjach – kierowców i konstruktorów. Konstruktorzy sumują swoje punkty zdobyte podczas każdego wyścigu dla każdego swojego samochodu osobno, w taki sam sposób, jak kierowcy gromadzą punkty zdobyte na każdym wyścigu. Jeśli po zakończeniu sezonu liderzy mają taką samą liczbę punktów, o wygranej decyduje liczba zwycięstw.

W czasie rywalizacji na torze zawodnicy mają obowiązek zmiany opon. Przepisy, które dotyczą tej kwestii są ściśle określone i zmieniają się każdego roku. W 2019 roku zespoły mają do dyspozycji 5 różnych mieszanek opon oznaczonych od najbardziej miękkiej do najtwardszej: C1, C2, C3, C4 i C5, a także dwa komplety opon na deszcz: opony przejściowe i opony deszczowe. 

Czym różnią się poszczególne mieszanki? Przede wszystkim twardością – im jest ona większa, tym opony są bardziej wytrzymałe, jednak mają mniejszą przyczepność i są wolniejsze. W trakcie wyścigu kierowca musi korzystać z co najmniej dwóch mieszanek. Rozplanowanie postoju kierowcy to bardzo ważny element strategii. Stan opon ma bowiem istotny wpływ na zachowanie i prędkość samochodu. Z kolei od prędkości pracy mechaników może zależeć miejsce, na którym kierowca ostatecznie ukończy wyścig.

W przypadku poważnego wypadku lub znacznego pogorszenia pogody wyścig może zostać przerwany lub na tor może zostać wypuszczony tzw. samochód bezpieczeństwa. Samochód ten prowadzi całą stawkę ze zmniejszoną prędkością, aż sytuacja na torze wróci do normy. W trakcie tej fazy wyścigu (tzw. neutralizacji) zakazane jest wyprzedzanie innych zawodników.

Za nieprzestrzeganie przepisów na kierowcę mogą zostać nałożony kary: driver trough – czyli nakaz przejazdu przez boks oraz stop and go – czyli kara 10 sekund, podczas których kierowca zatrzymuje się w boksie. Nie odbycie nałożonej kary może skończyć się dyskwalifikacją danego zawodnika. Jakie przewinienia są karane? Może to być między innymi falstart, spowodowanie wypadku, zbyt duża prędkość podczas przejazdu przez aleję serwisową, blokowanie innego kierowcy czy blokowanie przy dublowaniu.

Kto może brać udział w wyścigach?

Jeśli konstruktor chce wziąć udział w zawodach Formuły 1, powinien zgłosić swój udział FIA a także przedłożyć dokumentację poświadczającą, że jest on projektantem i wytwórcą płyty podłogowej swojego pojazdu oraz udowodnić, że posiada środki finansowe i techniczne, które pozwolą mu na udział w imprezach zaliczanych do mistrzostw świata.

Z kolei jeśli kierowca chce wziąć udział w wyścigach Grand Prix, musi posiadać dokument „Super Licence”, który jest przyznawany za osiągnięcia zdobyte przez niego w przeszłości. Powinien również mieć podpisany ważny kontrakt z teamem Formuły 1, który bierze aktualnie udział w mistrzostwach.

W sezonie 2019 w rywalizacji będzie brało udział 20 kierowców z 10 drużyn:

  • Mercedes (Lewis Hamilton, Valtteri Bottas),
  • Ferrari (Sebastian Vettel, Charles Leclerc),
  • Red Bull Racing (Max Verstappen, Pierre Gasly),
  • Renault F1 Team (Nico Hulkenberg, Daniel Ricciardo),
  • Haas F1 Team (Romain Grosjean, Kevin Magnussen),
  • McLaren (Carlos Sainz, Lando Norris),
  • Forceindia Racing Point (Sergio Perez, Lance Stroll),
  • Alfa Romeo Racing (Kimi Raikkonen, Antonio Giovinazzi),
  • Scuderia Toro Rosso (Daniil Kvyat, Alexander Albon),
  • Williams Racing (Robert Kubica, George Russell).

Jak będzie wyglądać rywalizacja F1 w sezonie 2019?

W sezonie 2019 w ramach Formuły 1 odbędzie się dwadzieścia jeden wyścigów. Zmagania rozpoczną się w 17 marca w Australii, sezon zakończy się zaś 1 grudnia w Abu Zabi. W tym roku w rywalizacji zadebiutuje czterech zawodników – George Russell, Alexander Albon, Lando Norris i Antonio Giovinazzi. Do rywalizacji powróci między innymi Robert Kubica, który będzie miał szansę na walkę o podium po 9 latach. Tytułu będzie bronił Lewis Hamilton jeżdżący w zespole Mercedes.

Poniżej przedstawiamy harmonogram wyścigów:

  • 15-17 marca: Grand Prix Australii,
  • 29-31 marca: Grand Prix Bahrajnu,
  • 12-14 kwietnia: Grand Prix Chin,
  • 26-28 kwietnia: Grand Prix Azerbejdżanu,
  • 10-12 maja: Grand Prix Hiszpanii,
  • 23-26 maja: Grand Prix Monaco,
  • 7-9 czerwca: Grand Prix Kanady,
  • 21-23 czerwca: Grand Prix Francji,
  • 28-30 czerwca: Grand Prix Austrii,
  • 12-14 lipca: Grand Prix Wielkiej Brytanii,
  • 26-28 lipca: Grand Prix Niemiec,
  • 2-4 sierpnia: Grand Prix Węgier,
  • 30 sierpnia – 1 września: Grand Prix Belgii,
  • 6-8 września: Grand Prix Włoch,
  • 20-22 września: Grand Prix Singapuru,
  • 27-29 września: Grand Prix Rosji,
  • 11-13 października: Grand Prix Japonii,
  • 25-27 października: Grand Prix Meksyku,
  • 1-3 listopada: Grand Prix USA,
  • 15-17 listopada: Grand Prix Brazylii,
  • 29 listopada-1 grudnia: Grand Prix Abu Zabi.
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz