Artykuł sponsorowany

Filtry DPF - jak o nie dbać?

Filtry DPF - jak o nie dbać?

Filtr DPF, czyli filtr cząsteczek stałych, stosowany jest w silnikach diesla. Występuje on we wszystkich pojazdach, które wyprodukowane zostały po 2000 roku.  Dzięki tym filtrom emisja cząsteczek stałych do powietrza i atmosfery jest niższa niż przy braku ich stosowania. Niestety, element ten może, podobnie jak wszystkie inne podzespoły samochodu, ulec awarii. Jak dbać o filtry DPF, aby służyły nam jak najdłużej?

Zapychanie się filtra - jak tego unikać?

Filtry DPF są stosowane w samochodach z silnikiem diesla. Zasada ich działania jest dosyć prosta, na ściankach filtra osadzają się cząsteczki stałe, które nie są wypuszczane do powietrza i atmosfery. Niestety po pewnym czasie filtr może się zapchać. Jak mówi nam ekspert firmy Mototech Michał Kolibab, przy zapchaniu filtra zauważyć można niższą moc silnika, wyższe spalanie paliwa, problemy z silnikiem.

Jak uniknąć zapychania się filtrów DPF?

  • Używaj auta na dłuższych trasach - najczęściej problemy z zapychaniem się filtrów występują w pojazdach, które poruszają się na krótkich trasach. Przy krótkich jazdach silnik nie rozgrzewa się do optymalnej temperatury, a na filtrze zbiera się więcej osadów. Dlatego warto od czasu do czasu wybrać się na dłuższą przejażdżkę, podczas której  utrzymana będzie stała prędkość i obroty silnika samochodu. W czasie takiej podróży łatwiejsze będzie wypalenie sadzy, która zebrała się w filtrze.

  • Uważaj na styl jazdy - podczas jazdy należy unikać “piłowania” silnika, czyli szybkiego przyspieszania przy niskich obrotach.  Jazda powinna być płynna tak, aby do układu wydechowego nie dostawało się niespalone paliwo.

  • Stosuj odpowiednie oleje - do samochodów z filtrami DPF przeznaczone są specjalne oleje, oznaczone są one jako Low SAPS i są to oleje niskopopiołowe. Zawierają one mniej fosforu, siarki i popiołu siarczanowego. Należy także dbać o to, aby olej wymieniać regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta.

Czyszczenie filtra DPF

Kiedy jednak filtr zapcha się, warto oddać go do regeneracji lub ekologicznego czyszczenia filtra DPF. Ekologiczne czyszczenie jest rozwiązaniem, które cieszy się rosnącym zainteresowaniem, ponieważ jest to legalna, skuteczna i przyjazna dla środowiska metoda. Koszt wymiany filtra DPF jest bardzo wysoki. Niektóre zakłady mechaniczne oferują jego usunięcie, ale należy mieć świadomość, że jest to nielegalna - zatrzymanie przez policję może skończyć się mandatem, a samochód prawdopodobnie nie przejdzie przeglądu technicznego.

Czyszczenie filtra jest skuteczne, wystarczy na kolejne 60 - 120 tysięcy kilometrów i jest nawet dwukrotnie tańsze niż nowy filtr. Profesjonalne czyszczenie filtra przywraca stan fabryczny tej części samochodowej, a filtr można regenerować tak długo, jak nie ma on mechanicznych uszkodzeń.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz