Materiał Partnera

Etapy serwisu klimatyzacji

Etapy serwisu klimatyzacji

Serwis klimatyzacji to czynność, o której powinien pamiętać każdy kierowca. O ile oczywiście chce podróżować własnym autem w komfortowych warunkach. Zazwyczaj jednak nie zastanawiamy się nad tym, jak dokładnie przebiega serwis układu klimatyzacji w samochodzie. Dlatego postanowiliśmy stworzyć krótki przewodnik, który podpowie Wam z jakich etapów składa się profesjonalny serwis klimatyzacji.

Sprawdzenie klimatyzacji

Podstawowym elementem serwisu klimatyzacji jest elektroniczna diagnostyka układu. Klimatyzacją zarządza odpowiedni sterownik. Na bieżąco odczytuje listę parametrów, do których możemy zaliczyć ciśnienie w obwodach czy temperaturę. Po wykryciu nieprawidłowości w odczytanych danych są one zapisywane w pamięci sterownika. W związku z tym pierwszą czynnością, jaką powinien przeprowadzić diagnosta, jest podpięcie testera do gniazda diagnostycznego i zapisanie informacji o błędach.

Istotnym elementem diagnostyki jest również pomiar temperatury. Właściciel pojazdu nie zawsze jest w stanie wychwycić zmiany w pracy całego układu. Tym bardziej, że pogłębiają się one stopniowo. Temperaturę należy mierzyć za pomocą specjalnego czujnika, który diagnosta przykłada do kratek nawiewu. Dzięki temu jest w stanie zweryfikować najniższą i najwyższą temperaturę, jaką osiąga klimatyzacja. Bardzo ważnym czynnikiem jest także czas potrzebny do osiągnięcia skrajnych wartości temperatur. Specjalista z serwisu klimatyzacji porównuje otrzymane wyniki z danymi serwisowymi.

Serwis klimatyzacji wymaga także sprawdzenia odpływu wody z parownika. Na parowniku układu skrapla się woda. Ścieka ona następnie na podstawkę i odpływem wylewa się pod samochód. Zatkany odpływ powoduje, że woda może rozlać się na podłodze auta. To z kolei może przyczynić się do powstania pleśni na dywanikach.

Uzupełnienie czynnika

Uzupełnienie czynnika jest jednym z głównych etapów serwisu klimatyzacji. W sprawnym układzie ubytek czynnika na przestrzeni roku może wynosić ok. 10%. Zużyciu ulega również środek smarujący. Przynajmniej raz w roku należy podłączyć maszynę, która sprawdzi szczelność całego układu. Urządzenie opróżni układ ze starego czynnika i następnie napełni go nowym.

Na wspomnianym wcześniej parowniku oraz w układzie nawiewu do kabiny mogą gromadzić się bakterie i grzyby. Punktem obowiązkowym serwisu jest ich usunięcie. Bakterie i grzyby mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Podczas odgrzybiania układu diagnosta aplikuje preparat grzybobójczy do kratek wentylacyjnych kabiny oraz w miejsce filtra kabinowego. Po kilkunastu minutach włącza nawiew oczyszczając cały układ.

Oddając samochód do serwisu klimatyzacji warto także zadbać o wymianą filtra kabinowego. Element ten dosyć szybko ulega zanieczyszczeniu, co ma bezpośredni wpływ na jego przepuszczalność. W efekcie znacznie spada skuteczność wentylacji co użytkownik może odczuć przez często parujące szyby. Wymieniając omawiany element można śmiało zainwestować w filtr węglowy. Jest on nieco droższy, ale dodatkowo wyłapuje nieprzyjemne zapachy.

Średnio co 2 lata trzeba również wymienić filtr osuszacz. Jest on odpowiedzialny za pochłanianie wilgoci. To sprawia, że cały układ jest dużo lepiej chroniony przed korozją. Filtr wymienia się standardowo także po jakimkolwiek zdarzeniu drogowym, podczas którego uszkodzeniu uległ układ klimatyzacji.

Szukając punktu na terenie województwa mazowieckiego, który oferuje profesjonalny serwis klimatyzacji, warto odwiedzić serwis w Górze Kalwarii prowadzony przez Dariusza Zakrzewskiego. Wieloletnie doświadczenie, doskonałe zaplecze techniczne oraz wiedza sprawiają, że punkt ten jest w stanie szybko i skutecznie wykonać serwis klimatyzacji w każdym pojeździe.

Opracowanie:
Góra Kalwaria, Jana III Sobieskiego 37
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz